Chappie

7.5
Chappie

In 2009 scoorde de film District 9 een gigantische hit met een cultuurkritische dystopie van toekomstig Zuid-Afrika en buitenaardse wezens. Schrijver en regisseur Neill Blomkamp, die zelf in Johannesburg is geboren, kwam dit jaar met nieuw werk: Chappie. Wederom staat Zuid-Afrika centraal in combinatie met sci-fi elementen; deze keer zijn het robots. Het oeuvre van Blomkamp schetst natuurlijk verwachtingen en die heeft hij grotendeels ook waar weten te maken.

In de nabije toekomst in Zuid-Afrika worden criminele gangs onder controle gehouden door mechanische agenten: robots van titanium die niet gehackt kunnen worden. Twee onderzoekers, Deon (Dev Patel, bekend van Slumdog Millionaire) en Vincent (Hugh Jackman), hebben een onderlinge competitie in deze nieuwe markt. Deon wil robots een kunstmatig bewustzijn geven, terwijl de jaloerse Vincent vindt dat de mens altijd als bestuurder op moet treden. In het geheim weet Deon een gevechtsrobot om te programmeren met zijn nieuwe software en Chappie is geboren. Hij is echter niet de enige die geïnteresseerd is in dit nieuwe staaltje technologie, want een groep criminelen (gespeeld door de Zuid-Afrikaanse band Die Antwoord) heeft eigen plannen met de schattige Chappie.

Net als in Blomkamp’s vorige werk gaat de film indirect over klassenverschil, vreemdelingen, botsing van culturen en de macht van technologie. Dat wordt vooral weerspiegeld door de gigantische kloof tussen de politiemacht, bewapend met state of the art technologie, en Zuid-Afrikaanse gangs die alles neerknallen wat los en vast zit. De vreemdeling in dit verhaal is Chappie, een robot die zelfstandig moet leren en begint bij het begin: de kindertijd. We zien verschillende leeftijdsfases die we bij mensen kennen voorbij komen als Chappie de wereld om zich heen leert begrijpen, en dat is vooral aandoenlijk en bij vlagen komisch. Dat de animaties er fantastisch uitzien draagt zeker bij aan de realistische weergave van het kunstmatige robotkind. De leden van Die Antwoord, die nauwelijks acteerervaring hebben, spelen de rol als criminele surrogaat vader en moeder erg leuk en dat levert regelmatig grappige momenten op. Chappie lijkt wat betreft thema en setting dus veel op District 9 maar is een stuk komischer. Misschien wel iets té komisch, want in contrast met enkele redelijk gewelddadige scènes weet Chappie zich niet altijd richting te geven. Ook mist de ‘wauw-factor’, want hoewel je je snel kan inleven in de personages blijft het daar bij. Ook de motivatie van de rol van Hugh Jackman is soms wat onduidelijk of vergezocht. Voor de visuele kant van de film hoef je je echter geen zorgen te maken, want de landschappen en decors zien er prachtig uit en met muziek van Hans Zimmer, techno en natuurlijk Die Antwoord zit de futuristische sfeer er goed in. Al met al is Chappie weer een typische Blomkamp-productie, hoewel de film met iets meer sturing nog beter was geweest.