I Origins

7.5
I Origins

De laatste weken zijn wij – net als de rest van de wereld lijkt ’t wel – in de ban van films met een vleugje wetenschap. Na Ex MachinaTranscendence en de serie Orphan Black keken wij nu I Origins, waar evolutionair onderzoek centraal staat. Met een relatief onbekende schrijver/regisseur maar met Michael Pitt in de hoofdrol was het een gok. Gelukkig komt I Origins goed uit de verf.

In een iets andere wereld, waarbij iris-scans al zijn ingeburgerd, hebben wetenschapper Ian en zijn labpartners Kenny (Steven Yeun, bekend om zijn rol als Glenn uit The Walking Dead) en Karen (Brit Marling) het doel om de evolutie van het menselijk oog in kaart te brengen. Na jaren onderzoek is er eindelijk bewijs over de oorsprong en de uniciteit van elk menselijk oog, wanneer zich iets vreemds voordoet: de ogen van zijn pasgeboren zoon hebben exact dezelfde structuur als die van iemand anders. Dat resulteert in een zoektocht naar de waarheid en Ian’s standvastige wetenschappelijke positie wordt aan het wankelen gebracht.

De harde wetenschap ligt er dus dik bovenop, maar dat is juist het punt van de film: niet alles is wetenschappelijk te verklaren. Je moet dan ook een beetje wetenschappelijk zijn ingesteld om echt meegenomen te worden in de wijze waarop I Origins voortkabbelt. Stilistisch is de film namelijk vrij bescheiden, met een traag begin en een vreemd tempo. In de tweede helft komt de sfeer wel echt los als onze hoofdpersoon naar India gaat: mooie beelden, een iets hoger tempo en hypnotiserende muziek van Sigur Ros. Pitt en Marling doen het leuk als geeky wetenschapsduo en er zitten stiekem veel subtiele verwijzingen verstopt naar alles wat met ogen te maken heeft. I Origins neemt een onderdeel uit het hedendaagse leven dat iedereen voor waar aanneemt (de wetenschap) en plaatst daar grote vraagtekens bij, zonder een ander antwoord te formuleren. Regisseur en schrijver Mike Cahill laat je nadenken over realiteit, atheïsme en geloof zonder dat het er te dik op ligt, en dat weet maar een handjevol filmmakers te bereiken.