Wyrmwood

5.5
Wyrmwood

Het is heet, je hebt je verjaardag vandaag gevierd en wilt eigenlijk nog wat luchtig entertainment voordat je de dag afsluit. Wat doet ondergetekende dan? Een slechte horror kijken. Met een budget van 160.000 dollar maakten de Australische broertjes Kiah en Tristan Roache-Turner een zombieslasher waar je u tegen zegt.

De film start direct middenin de zombie-actie voordat we de hoofdpersonen leren kennen. Centraal staat Barrie, een loodgieter in een wereld waar het zombievirus wel bekend is maar nog binnen de perken blijft. Wanneer het virus zijn woonwijk treft vlucht hij met zijn vrouw en dochter, op zoek naar zijn zus die in de problemen zit. Onderweg komt hij enkele lotgenoten tegen, maar vooral heel erg veel zombies.

In de eerste 20 minuten lijkt de film de klassieke zombieregels aan te houden, maar dan stapelen de creatieve en originele aanpassingen zich op. Zo blijkt het bloed van de zombies erg bruikbaar te zijn op een manier die je niet zomaar bedenkt en blijkt het virus anders te werken dan je zou verwachten. De humor zit hem dan ook in de vele verwijzingen naar klassiekers als Dawn of the Dead, Bad Taste en Mad Max. De Australische one-liners doen daar nog een schepje bovenop. Het acteerwerk is matig, het plot is flinterdun, maar een paar flinke twists in het genre zorgen er toch voor dat deze film geen standaard horror B-film is. En de film zit, ondanks het kleine budget, visueel gezien prima in elkaar met lekker veel camera-effecten. Fans van ‘slechte’ horrorfilms: deze moet je gezien hebben! Nieuw in het genre? Kijk dan eerst Dawn of the Dead, want van Wyrmwood zul je weinig begrijpen.