Dope

Dope

8.5
Dope

Er is weer een bijzondere film verschenen die wel eens de geschiedenis in kan gaan als ‘een film van zijn tijd’. Dope deed het erg goed op het Sundance Film Festival en eindelijk is deze originele comedy-drama op dvd verschenen. Schrijver/regisseur Rick Famuyiwa heeft geen bekende titels op zijn naam staan, de acteurs zijn geen A-klasse en de executive producer is de enige echte Pharrell Williams. Met deze samenstelling van crew en een budget van slechts $700.000 moet je wel een bijzondere film krijgen.

Dope gaat letterlijk over de drie betekenissen die ‘dope’ kent: straattaal voor ‘cool’, een sukkel, en drugs. Drie geeks, zoals ze zichzelf noemen, leven in een arme wijk en vullen hun leven met school en hun jaren 90 punkband. Wanneer de twee jongens en het meisje per ongeluk in bezit raken van een flinke hoeveelheid drugs moeten ze er vanaf zien te komen. Uiteindelijk lijkt de beste oplossing om het via het internet te verkopen door het anonieme betaalmiddel Bitcoins te gebruiken. Malcolm, een van de twee jongens, probeert zijn leven ondanks deze ongewilde criminele activiteiten op de rails te houden, want hij wil graag naar Harvard, wat als arme, donkere jongen erg moeilijk is. Daarnaast ontmoet hij ook nog de mooie Nakia, het meisje van zijn dromen. Zo ben je een eenvoudige geek en zo staat je leven ineens helemaal op z’n kop.

Hoewel de film maar anderhalf uur duurt gebeurt er ontzettend veel. Er is actie, drama, komedie, en zelfs een hippe party scène. Het tempo ligt daardoor hoog, maar het verhaal is nog steeds prima te volgen. Hier en daar worden creatieve manieren gebruikt om dat verhaal te vertellen, bijvoorbeeld door af en toe een stapje terug te doen in de tijd, maar waar Dope echt om gaat zijn de overkoepelende thema’s. In Malcolm’s eigen verhaal staat discriminatie centraal, wat tot uiting komt doordat iedereen die hij ontmoet in hokjes denkt. In zijn directe omgeving, waar criminaliteit de gewoonste zaak van de wereld lijkt te zijn, bepalen subculturen waar je bij hoort. Als jaren 90 hiphopper val je natuurlijk behoorlijk buiten de boot. De soundtrack illustreert dit prachtig door af te wisselen tussen hiphop, dubstep, metal en pop. Als je Pharrell Williams als leider over de muziek hebt vrees je misschien voor een hoog ‘Happy’ gehalte, maar dat valt dus reuze mee.

Het sterkste punt aan Dope is wel zijn hedendaagse setting. Bitcoins, Dark Web en digitalisering in het algemeen tekenen de tijd waarin we nu leven en zijn op een passende manier in het verhaal verweven zonder dat het geforceerd overkomt. We staan ook op een punt van ommekeer op gebied van hoe groepen van mensen met elkaar om gaan: het is de eeuw van het individualisme en dat verbeeldt Dope ontzettend goed. Als je dan ook nog een onbekende acteur hebt (Shameik Moore) die de hoofdrol natuurlijk en duidelijk met plezier speelt kun je eigenlijk niet anders dan concluderen dat Dope alles in de juiste mate heeft: verhaal, drama, humor én een kritische blik op de maatschappij. En die soundtrack blijft nog wel even in je hoofd hangen.