416716[1]

Dark Floors

3.5
Dark Floors

Herinner je de winnaar van het Eurovisie Songfestival 2006 nog? Geheel onverwacht won Finland deze editie met ‘Hardrock Hallelujah’ en de monsterband Lordi werd een kortdurend succes. Lordi heeft echter niet stilgezeten want twee jaar later kwamen ze met een heuse speelfilm, bedacht door de zanger én met alle bandleden als monsterlijke acteurs in deze horrorfilm.

Het plot verre van origineel. Een autistisch meisje bevindt zich in een ziekenhuis en wordt aan verschillende tests onderworpen. Er kan geen reden gevonden worden voor haar fascinatie met rode krijtjes en haar lugubere tekeningen, dus mag ze naar huis. Als ze met haar vader en nog een paar mensen uit de lift komt is het ziekenhuis verlaten en verschijnen één voor één de monsters van Lordi. Alsof dit nog niet genoeg is lijkt tijd en ruimte verbogen en wordt het moeilijk om hier uit te ontsnappen.

Je merkt het al: een meisje met speciale krachten, monsters, een ziekenhuis, het is het basisrecept voor een voorspelbare horror. Voeg daar goedkope special effects en een songfestival winnaar aan toe en je houdt nog steeds weinig bijzonders over. Wat de monsters zijn wordt niet uitgelegd, en het einde is weinig verhelderend. Het idee van parallelle werelden en verbogen tijd is een leuke toevoeging, maar wordt vervolgens nergens toegelicht. Eng is de film trouwens ook niet: hier en daar een stinger maar de domme acties van de personages maken het eerder een flauwe comedy. Terwijl de muziek van Lordi niet slecht is hebben ze op film de plank compleet misgeslagen, het was leuker geweest als de film zichzelf niet zo serieus zou nemen en Lordi af en toe een nummertje mocht spelen tussen de schrikmomenten door.