lola-rennt_stvd_og_image[1]

Lola Rennt

7.5
Lola Rennt

Erg veel Duitse films kijken we niet, maar we zouden het wel moeten doen. Eindelijk hebben we Lola Rennt gezien, een korte film uit 1998 met inmiddels een iconische status. Regisseur en schrijver Tom Tykwer, die ook Perfume op zijn naam heeft staan, heeft hiermee een nieuwe manier van storytelling geïntroduceerd wat vele films later hebben gebruikt.

Lola (Franka Potente) is de vriendin van een jonge crimineel (Moritz Bleibtreu, recent nog verschenen met een bijrol in World War Z). Hij belt haar in paniek op dat een deal is misgegaan en hij binnen 20 minuten 100.000 Mark moet hebben, anders overvalt hij een supermarkt. Lola besluit naar haar vader te rennen die bij een bank werkt, in de hoop dat hij haar geld kan lenen. Hoe het afloopt wordt in het midden gelaten: er worden drie manieren getoond waarop de 20 minuten kunnen verlopen. Een kleine wijziging in een bepaalde keuze kan volgens het butterfly effect en de chaos theorie tot grote veranderingen leiden, en wij als kijker zien een aantal mogelijk variaties.

Behalve dat deze manier van vertellen destijds vrij bijzonder nieuw was is de vormgeving ook spectaculair. Er wordt gespeeld met animatie, sterke kleurfilters en split-screen. De Duitse techno op de achtergrond versterkt het ritme waarin Lola honderden meters rent, en is door Franka Potente en Tom Tykwer zelf gecomponeerd en ingezongen. Terwijl de film maar 81 minuten duurt raak je vertrouwt met Lola en haar grote doorzettingsvermogen, wat het spannend maakt om te zien. Het mag dan geen avondvullend programma zijn, als stukje Europese cinema is Lola Rennt zowel vermakelijk als film-technisch interessant.