Insidious

7
Insidious

Als filmliefhebber kom je er met Halloween natuurlijk niet mee weg om geen horrorfilm te kijken. Omdat Insidious 3 onlangs op DVD verscheen besloten wij deze reeks van voor af aan eens te gaan kijken, beginnend bij Insidious. Dat ging met gemengde gevoelens, want ondanks dat de regisseur geen groentje is (hij zit achter de eerste Saw film) vonden wij zijn vorige horrorhit The Conjuring erg tegenvallen. Met Insidious blijkt echter weinig mis.

Een gezin met twee jonge jongens en een baby is net verhuisd en begint zich thuis te voelen in hun nieuwe woning. Wanneer het oudste zoontje een ongeluk krijgt en in een coma belandt, staat hun wereld op z’n kop en moeder Renai (Rose Byrne) voelt zich niet meer op haar gemak: ze heeft het gevoel dat er geesten zijn. De sceptische vader (Patrick Wilson) moet zijn mening bijstellen wanneer er meer met hun zoontje aan de hand blijkt te zijn dan alleen een coma.

In plaats van enkel een rondzwervende geest dat de familie terroriseert is James Wan erin geslaagd om een breder verhaal te vertellen. Er wordt aardig gedetailleerd een paranormale dimensie uitgewerkt en er worden door de personages enkele keuzes gemaakt die lang niet zo dom zijn als je bij de gemiddelde horrorfilm verwacht. Het ghostbuster-achtige team dat de familie helpt is een beetje flauw, maar dat geeft je wel een goed moment om even adem te halen. Dat zal je ook wel nodig hebben want Insidious laat je met opgetrokken knieën op de bank zitten, zonder dat er echte slachtoffers vallen of bloed wordt vergoten. Dat de acteurs hun rollen best goed verbeelden helpt enorm, want slecht acteerwerk kan behoorlijk afbreuk doen aan de spanning. Toch kon Wan het niet laten om een aantal goedkope stingers (harde hoge tonen om je te laten schrikken) naar je hoofd te smijten. Het zijn er in ieder geval minder dan bij The Conjuring. Visueel is de film ook interessanter door het letterlijk verbeelden van de paranormale dimensie, iets wat toch een risico is om te doen. Insidious is dus een prima Halloweenfilm waarvan je adrenaline hard door je bloed gaat stromen.