drill_in_head_pi_1998_aronofsky[1]

Pi

7
Pi

Degenen die iets met getallen hebben kunnen wel relaten met deze film, want ja: het gaat echt over het getal pi (dus niet te verwarren met Life of Pi). Heb je niet zoveel met cijfers, dan geeft Pi ook ruimte voor een interessante visie op de samenhang tussen wiskunde en religie. Het is de eerste grote film van Darren Aranofsky (Requiem for a Dream, The Wrestler, Black Swan), en zoals bij veel debuten van cultregisseurs komt deze film erg kunstig uit de verf.

Max Cohen (Sean Gullette, tevens co-schrijver van de film) heeft op zijn zesde een flinke hersenbeschadiging opgelopen door in de zon te kijken. Sindsdien heeft hij een grote fascinatie voor getallen en gelooft hij dat in het getal pi de missing link schuilt wat onze natuurkundige wereld zal verklaren. Zijn leermeester Sol (Mark Margolis, die in elke film van Aranofsky verschijnt) maakt zich zorgen wanneer Max in contact komt met een Joodse man die ook op zoek is naar een bepaald getal, maar dan om de Thora te kunnen verklaren. Max raakt de grip op realiteit langzaam kwijt en zijn migraine aanvallen worden steeds heviger.

Behalve dat Pi een intrigerende (fictieve) biografie is van een eenzame man die langzaam gek wordt, brengt het drie schijnbaar tegengestelde werelden samen: wiskunde, religie en kapitalisme. Met een budget van 60.000 dollar is deze korte zwart-wit film knap in elkaar gezet maar soms wat lastig te volgen door dream sequences en ongewoon cameragebruik, begeleid door obscure electro. Gullette speelt zijn rol als migraine patiënt en kluizenaar erg overtuigend, al zijn sommige bijrollen wat minder. Pi is niet voor iedereen weggelegd, maar voor de cultliefhebber zeker de moeite waard. Of het een gezellig filmpje is voor ‘met z’n allen thuis op de bank’ betwijfel ik.