Alien

7
Alien

Na de première van deze film (en tijdens zijn meerdere sequels) heeft het idee van het buitenaards wezen een veel angstaanjagender beeld gekregen vergeleken met de groene mannetjes met voelsprieten uit de jaren ’60. Hoewel het beeld van de betreffende Alien met zijn vreemd gevormde kop erg bekend is, komt het wezen maar enkele keren slecht zichtbaar in beeld. De film (regie: Ridley Scott) is dan ook eerder een suspensevolle science fiction dan horror.

In de eerste driekwartier maken we kennis met een crew van een transport-ruimteschip ergens in de toekomst, met onder andere Sigourney Weaver en John Hurt. Omdat ze een onbekend radiosignaal oppikken besluiten ze, geheel volgens protocol, te landen op de onbekende planeet waar het vandaan komt. Na een korte aanvaring met een buitenaards wezentje vervolgt het schip zijn reis, maar dan blijkt dat er een extra passagier aan boord is. Beetje bij beetje krijgt de crew meer te weten over het wezen, maar weet hij ook meer slachtoffers te maken.

Als de film eenmaal op gang is zit je op het puntje van je stoel, maar daarvoor moet je wel de eerste – erg langzame – helft doorzitten. Dit is natuurlijk nodig voor de opbouw van de suspense waar de hele film op berust, maar in deze tijd zijn we een wat hoger tempo gewend. Het is leuk om te zien hoe er destijds werd gedacht over moderne techniek en A.I., en de special effects zijn aardig in elkaar gezet. Het gebruik van geluid moet ook even genoemd worden; niet alleen is de soundtrack met veel klassieke muziek opvallend, ook zijn er veel gedetailleerde geluidseffecten gebruikt wat het eenzame bestaan in een ruimteschip verduidelijkt. Het acteerwerk van de crew is wat eenzijdig, maar dat is de film eigenlijk ook. In deze klassieke sci-fi gaat het vooral om spanning opbouwen en het uitblijven van de climax. Voor de liefhebbers is het nog steeds erg vermakelijk, maar de hedendaagse sci-fi fans voelen zich misschien meer thuis bij een film als District 9.