The Box

6
The Box

Het verhaal van The Box bestaat al eventjes. Was het eerder onder andere een short-story, een aflevering van The Twilight Zone en zijn we er vrij zeker van dit verhaal ooit gelezen te hebben in de early internet-kettingmailtjes, nu is het een film met Hollywoodactrice Cameron Diaz, die normaal gesproken ver weg blijft van het thriller genre. Of The Box de overstap waard was valt echter te betwijfelen en hoewel Out-of-the-Box (pun intented) regisseur Richard Kelly eerder succesvol Hollywoodacteurs in vreemde films heeft laten spelen (Donnie Darko), is dat deze keer niet helemaal gelukt.

In The Box draait alles om, je raadt het al, een mysterieuze doos. Deze wordt op een dag op de stoep gezet van getrouwd stel Norma (Cameron Diaz) en Arthur (James Marsden). Door een creepy figuur dat het later bezoekt komen zij achter het verhaal van de doos: wanneer de knop wordt ingedrukt, krijgt het echtpaar 1 miljoen dollar, handje contantje. Er is echter één maar: door het indrukken van de knop sterft ook, ergens ter wereld, iemand die jij niet kent.

Wat jammer is in deze film is de onauthentieke sfeer; het speelt zich af in de jaren ’70, maar daar merk je behalve in een sporadische trui niks van en ook acteurs Diaz en Marsden zetten geen geloofwaardig koppel neer. Mede hierdoor komt de film soms wat amateuristisch over, terwijl er wel een flink budget tegenaan is gegooid. Na de essentiële uitwerking van het originele verhaal heeft Kelly (ook de schrijver) ervoor gekozen om een what-if vertelling te geven na de spannendste gebeurtenissen. Dat heeft zo zijn ups en downs en binnen mijn smaak hadden sommige sci-fi elementen best achterwege gelaten kunnen worden. Punten zijn er wel voor Frank Langella, die overtuigend de beschermheer van de box speelt – hem zou ik liever niet ’s avonds op mijn stoep willen. Al met al is The Box vlees noch vis als thriller en cult mash-up, voor zowel jezelf als voor een groep zijn er wel interessantere films te bedenken.