Trance

Genres: / / /
6
Trance

In juni dit jaar is de film Trance in de Nederlandse bioscopen uitgekomen. Het is niet per se een film waar ik naar uit keek, maar het plot sprak me aan: bij een kunstroof krijgt de dief geheugenverlies en weet niet meer waar het schilderij verstopt is. De regie is onder leiding van Danny Boyle (Slumdog Millionaire, 127 Hours), en met zulke goede titels op je naam creëer je bepaalde verwachtingen. Helaas heeft Boyle met Trance een uitglijder gemaakt.

Simon (James McAvoy) zit in geldproblemen en gaat met een stel dieven (waaronder Vincent Cassel) in zee om tijdens een veiling een schilderij te stelen. Alles gaat volgens plan, behalve dat Simon het schilderij heeft verstopt en door een klap op zijn hoofd niet meer weet waar deze is. Hypnotherapeute Elizabeth (de exotische Rosario Dawson) wordt ingezet om zijn herinneringen terug te halen, maar langzaamaan wordt duidelijk dat er meer aan de hand is en dat Simon zijn brein niet blijkt te kunnen vertrouwen. Al snel draait het plot niet meer om de kunstroof, maar om het ontrafelen van de echte waarheid die voor Simon verborgen is gehouden.

Dit is een interessant psychologisch fenomeen om mee aan de haal te haal voor een filmplot, maar de uitwerking is helaas beroerd. Het duurt lang voordat het rare acteergedrag van Elizabeth wordt verklaard, er zijn onnodig veel naakte lichamen en nietszeggende gesprekken, en naarmate het eind vordert stapelen de plottwists elkaar op. De letterlijke trance dat als genre voor filmmuziek is gekozen past niet altijd bij de sfeer wat het geheel nog rommeliger maakt. McAvoy’s en Cassels acteerwerk is prima, maar daar blijft het ook bij. Het lijkt erop dat Boyle talloze ideeën kreeg en heeft getracht deze allemaal in één dramatische actiethriller te verwerken. Jammer, want het idee is leuk. Op deze manier past de film noch in het genre actie vanwege te veel dramatische stukken, noch in het genre thriller door teveel onduidelijkheden. Trance scoort net een voldoende voor de spanningsopbouw en (al dan niet onnodige) fan service.