Go

8
Go

Wij hebben altijd al een zwak gehad voor criminele nineties films vanwege het heerlijke overdreven experimentele sfeertje. Go is er ook zo een: snel, in your face en bad ass. Regisseur Doug Liman lijkt dit stijltje anno 21e eeuw helaas achter zich gelaten te hebben met blockbusters als Jumper en The Bourne Identity. Wat mij betreft mag dit genre wel nieuw leven in geblazen worden.

Go laat vanuit verschillende personages zien hoe het verhaal rond een drugshandel verloopt (op vergelijkbare wijze als in Lola Rennt). Ronna (Sarah Polley) heeft dringend geld nodig en besluit xtc pillen door te verkopen. Haar plan moet echter bijgesteld worden als ze erachter komt dat de kopers (Scott Wolf, Jay Mohr en William Fichtner) niet zijn wie ze lijken. Zonder het te weten heeft ze ook nog eens de drugsdealer (Timothy Olyphant) en haar collega in de nesten gewerkt. Als kijker krijg je stukje bij beetje in de gaten hoe de vork werkelijk in de steel steekt.

Het plot beschrijft slechts een etmaal. Sommige delen worden dubbel getoond vanwege het ‘mozaïek’ element, maar telkens net vanuit een andere hoek. De cinematografie van Go is het sterkste punt: elke invalshoek/personage heeft subtiel zijn eigen filmstijl en bijbehorende muziek. De eclectische soundtrack is dan ook erg opvallend. Doordat de hoofdrollen verdeeld zijn onder meerdere personages zijn deze niet ver uitgewerkt, maar dat is ook niet nodig: het enige wat je moet weten is wat hun directe motivatie is, voor de rest kijk je deze film om de spanning, actie en de sfeer van de Amerikaanse drugswereld in de jaren ’90. De meeste acteurs zijn nog vrij jong (Katie Holmes is hier 21) maar je ziet al het talent dat later in grote blockbusters is verschenen. Voeg aan deze toekomstige sterrencast nog wat komische (Britse) bijrollen toe en je hebt een vrij originele, spannende en visueel aantrekkelijke fictie. Ideaal voor met je maten, maar vanwege het thema minder geschikt voor familie.