30-Minutes-or-Less[1]

30 Minutes or Less

6.5
30 Minutes or Less

Nadat we recentelijk nog Jesse Eisenberg in Now You See Me zagen en Danny McBride in This Is The End, liepen we nu de komedie 30 Minutes Or Less tegen het lijf waarin deze acteurs elkaars tegenspeler zijn. ‘Van de makers van Zombieland’, dus het moet wel goed zijn, dachten we. Onze verwachtingen werden deels positief beantwoord, maar erg sterk is deze race tegen de klok niet.

Dwayne (Danny McBride) is het zat dat zijn rijke vader hem als vuil behandelt, en hij besluit een hitman in te zetten zodat de hele erfenis in zijn handen zal vallen. Samen met zijn partner in crime Travis (Nick Swardson) verzinnen ze een plan om een onschuldige burger een bank te laten overvallen onder druk van een tijdbom. Het slachtoffer is de pizzabezorger Nick (Jesse Eisenberg) die angstig de opdracht uitvoert met zijn vriend Chet (Aziz Ansari). Je merkt het al: deze film zit sjokvol secundaire plotjes en bijrollen. Dit zorgt voor een hoog tempo, maar met 83 minuten kun je niet verwachten dat de karakters erg diep uit de verf komen. Eisenberg, McBride en Ansari spelen dus de rol die ze eigenlijk altijd spelen, maar het werkt wel.

Het verhaal met de nodige plotwendingen is zeker humoristisch, vooral omdat de acteurs zelf af en toe ook te lijken improviseren. Qua belichting en muziek hoef je weinig bijzonders te verwachten, maar dat het een Canadese productie is voel je aan de energie die van het scherm afspat. Het heeft dezelfde sfeer als Zombieland of Hotel Transylvania: spannend en grappig met een laconieke ondertoon. Vanwege de oppervlakkige karakters is deze film zeer geschikt voor de jongere generatie, maar in principe kan iedereen deze comedy opzetten.