Lucy

7
Lucy

Toen ik hoorde dat Luc Besson weer een nieuwe film in de bioscoop had draaien kon ik niet wachten om hem te gaan zien. Besson staat namelijk bekend om Léon (de eerste recensie van FOTD!) en The Fifth Element, beiden sterke en iconische films. Lucy is wederom een sci-fi getinte thriller waarbij de visuele effecten een sterke rol spelen.

De kleine cast van Lucy bestaat voornamelijk uit Scarlett Johansson als gedwongen drugssmokkelaar, en Morgan Freeman als bijna-alwetende professor op gebied van evolutietheorie. Lucy wordt in de toekomst door Koreanen gedwongen een nieuwe partydrug in haar buik naar Europa te smokkelen, wanneer de zak drugs in haar buik scheurt en ze de effecten van de drug ervaart: ze kan ineens haar hersenen efficiënter gebruiken waardoor ze een soort super-mens wordt. De fictieve feiten worden op een college-tour-achtige wijze door Freeman aan ons uitgelegd, zoals hij zijn rol wel vaker invult. De grote vraag die bij iedereen rijst is: wat gebeurt er als Lucy 100% van haar brein kan gebruiken?

En dat is precies waar de film op blijft steken. Hoewel Besson niet van de open eindes is gaf het einde van deze film mij niet veel voldoening. De film biedt duidelijk een aantal interessante gedachte-experimenten aan de kijker, en probeert niet teveel sluitende theorieën te vormen – het blijft natuurlijk science fiction. Ik kan het wel waarderen (wij zaten nog uren na te praten over de evolutietheorie uit de film) maar dit is niet voor iedereen weggelegd. Esthetisch gezien is het een echte achtbaan: prachtige animaties van cel-deling en ‘droomsequenties’, spannende actie in de vorm van achtervolgingen door Parijs, en vooral een fantastische soundtrack. Dit is een film die je in de bioscoop moet zien – of zoals wij deden in IMAX. Besson heeft een interessant verhaal neergezet, maar het leent zich wellicht niet zo goed voor een actiefilm. Toch, mede door Johansson als mooie en goede actrice, is het het kijken waard. Wellicht iets te ingewikkeld voor een avondje film met je maten, maar ideaal om eens rustig weg te dromen in Besson’s futuristische wereld.