vertigo_58517-1920x1080[1]

Vertigo

6.5
Vertigo

Vertigo is een van de bekendste Hitchcocks, maar pas vanaf de jaren ’80: in eerste instantie was deze film slecht ontvangen, verdween 30 jaar van het witte doek in verband met een rechten-kwestie en werd zo’n 30 jaar geleden opnieuw uitgebracht. Hier heeft Vertigo waarschijnlijk een groot deel van zijn imago als ‘typische Hitchcock’ te danken. In mijn ogen is de film dan ook iets te veel geprezen, films als Citizen Kane of Psycho zijn vele malen beter. Desondanks is Vertigo wel een iconische film voor zijn tijd.

Het verhaal draait om John Ferguson (James Stewart), een ex-detective die in zijn laatste klus extreme hoogtevrees heeft opgelopen. Een oude vriend huurt hem in om zijn vrouw (Kim Novak) te schaduwen, want hij verdenkt haar ervan bezeten te zijn door een geest. Dit gaat een tijdje goed, totdat John gevoelens voor haar ontwikkelt. Een crime wordt langzaam een romantisch drama, totdat halverwege de film ineens een plottwist opdoemt. Welke dat is kan ik natuurlijk niet zeggen, maar het is een sterk punt in het verhaal. Niet alleen het plot verdraait, ook de karakters krijgen andere rollen en het genre verschuift naar een psychologische thriller.

Typisch Hitchcock zou je zeggen, maar naarmate het einde nadert wordt de persoonlijke motivatie van de karakters steeds ongeloofwaardiger. Volgens veel reviews is juist de drijfveer van de personen intrigerend wat de film het waard maakt om hem meerdere malen te zien, maar voor een film doet het soms erg theater-achtig aan; je merkt dat het gebaseerd is op een boek. Het acteren is daarnaast van prima niveau, en zoals altijd heeft Hitchcock geweldige trucage uitgevoerd – zo heeft de kerk waar een aantal scènes zich afspelen in het echt helemaal geen toren. Leuk weetje: de zoom out track in shots om duizeligheid na te bootsen (welke je ook vaak ziet in horrorfilms bij scream queens) is in deze film uitgevonden. Al met al mag Vertigo een klassieker genoemd worden vanwege de sterke cameravoering en trucage, maar de dieper liggende persoonlijke relaties zijn wat ver gezocht voor een film die bedoeld was als populaire thriller.