Vlcsnap-2011-12-30-07h42m32s88[1]

The Thing

5
The Thing

Al jaren zie ik spoofs, verwijzingen en parodieën van The Thing, maar ik had het origineel nooit bekeken. Hoog tijd dus! Met een al gevormd beeld in mijn achterhoofd hebben wij deze film aangezet, benieuwd of regisseur John Carpenter, bekend van onder andere de Halloween films, met The Thing ook een bloedstollend verhaal kan neerzetten.

Op Antarctica worden enkele wetenschappers geconfronteerd met een stel misvormde lichamen. Nader onderzoek geeft geen helderheid, tot ineens een van de poolhonden wel heel raar begint te doen. Ze blijken te maken te hebben met een alien dat zich in het lichaam van een dier of mens nestelt en het lichaam kan overnemen. Het probleem is dat elke cel vernietigd moet worden om de alien te doden, wat leidt tot een klopjacht op de buitenaardse wezens. Soms in de sneeuw, en soms zelfs op rolschaatsen. Het is tenslotte early eighties. Bovendien is de kans groot dat de wetenschappers zelf al geïnfecteerd zijn geraakt, maar aan de persoonlijke ontwikkeling van de acteurs of hun karakters wordt weinig aandacht besteed.

De algemene spanning doet erg denken aan het bekende ‘wie is de mol’ spelletje in combinatie met cabin fever. Op zich niets mis mee, maar ’t is jammer dat het tempo niet zo hoog ligt. Dit heeft er toch voor gezorgd dat ik het niet kon laten even m’n mail te checken; ik werd er niet door meegenomen. Zoals ik eerder opmerkte wordt er niet in gegaan op de wetenschappers als personages, wat zorgt voor een minder persoonlijke beleving van het verhaal. Voor zijn genre is het echter geen slechte film: er zijn genoeg slijmerige special effects en vonkenregens bij geweerschoten. Voor mij is dit het type klassieker dat niet meer helemaal tot zijn recht komt in deze tijd. Leuk om met wat vrienden te zien die er van houden, maar verwacht geen avondje schrikken en gruwelen.