THE PERKS OF BEING A WALLFLOWER

Ph: John Bramley

The Perks of Being a Wallflower

7.5
The Perks of Being a Wallflower

Deze film hebben we lang laten liggen omdat we stiekem bang waren voor een hoog gehalte aan teen angst, maar uiteindelijk viel het alles mee. Of het daadwerkelijk de 8 waard is die IMDb eraan geeft betwijfel ik, maar voor een film met het onderwerp teenagers growing up is deze zeer geslaagd. En los daarvan wil je Hermelien natuurlijk eens buiten Harry Potter bekijken.

The Perks of Being a Wallflower (bij ons ook wel kortaf perkies genoemd) draait om Charlie (Logan Lerman, bekend van Percy Jackson) die high school betreedt in begin jaren ‘90. Zijn grote angst is om geen nieuwe vrienden te maken, en die angst wordt waarheid; het klikt alleen met zijn leraar Engels (Paul Rudd). Dan ontmoet hij Sam (Emma Watson) en haar stiefbroer Patrick (de androgyne Ezra Miller die ook in We Need To Talk About Kevin speelt). Charlie’s hormonen razen door zijn lichaam als hij erachter komt dat puber zijn niet zo makkelijk is als verwacht, vooral niet wanneer je ook met psychische problemen kampt.

Het is leuk om Emma Watson een oudere minder wijsneuzerige rol te zien spelen, maar echt bijzonder is haar spel niet. Lerman speelt de rol prima, maar ondanks zijn 20-jarige leeftijd komt hij soms over als een kind acteur. De film moet het daarom vooral van de sfeer en het verhaal hebben: het illustreert goed de puberproblemen die iedereen wel herkent, en zet dit nog een tikje aan. Dat Charlie een bewogen verleden heeft wat zijn teen angst kan verklaren maakt het verhaal tevens geloofwaardiger. Hoewel het plot wat gefragmenteerd is neergezet (er wordt dan ook een compleet schooljaar in anderhalf uur verteld) ga je meeleven met deze misfits en krijg je een vleugje jaren ’90 nostalgie op de koop toe. Perkies is dus een fijne uitschieter in zijn genre; dat dit het debuut van schrijver/regisseur Stephen Chbosky is maakt het extra bijzonder.