following1

Following

7.5
Following

Vorige week keken we nog Insomnia; de enige film van Christopher Nolan die we nog niet gezien hadden was zijn schrijf- en regiedebuut Following. Dat Nolan hier nog een groentje was valt (op een positieve manier) wel op: met een budget van 6000 dollar en een lengte van slechts 69 minuten kun je in deze zwart-wit film al veel elementen terugzien die in zijn latere werk voorkomen.

Een beginnend schrijver vindt inspiratie door willekeurige mensen te volgen en hun leven te bestuderen, maar voordat hij het weet ontmoet hij een inbreker en raakt hij verzeild in allerlei criminele activiteiten. Daarnaast wordt hij ook nog eens iets te close met een van zijn vrouwelijke slachtoffers van zijn stalk-praktijken.

Stukje bij beetje krijgt de kijker op non-lineaire wijze steeds meer van het verhaal te weten. In het begin is dit even wennen, maar als je je aandacht erbij houdt vallen alle stukjes aan ‘t eind op hun plaats. Er is gewerkt met relatief weinig en onbekende acteurs, maar de acteerprestaties liegen er niet om. Het eenvoudige sobere decor (de straat en wat appartementen) ligt veel dichter bij onze eigen leefwereld dan de studio-sets van Hollywood, wat je zelf ook aan het denken zet: hoe voelt het om te weten dat iemand heeft ingebroken in jouw huis? De film lijkt dit gevoel te willen overbrengen, maar zorgt ook voor een mooi uitgewerkt verhaal dat goed doordacht wordt verteld. Following is dus geen ontspannend filmpje maar eerder een kunstzinnige film waar je uiteindelijk je eigen interpretatie aan kan geven.