The I Inside

7
The I Inside

Met de opkomst van Netflix zijn het zware tijden voor videotheken. Zo hield de Moviemax om de hoek een uitverkoop en kon je films scoren voor maar 50 cent per stuk. Dat laat je je geen twee keer zeggen! Wij kwamen thuis met onder andere The I Inside, een onbekende thriller waarvan het plot ons wel aansprak.

De van origine Duitse regisseur Roland Richter heeft met The I Inside een mooie mix gemaakt van Memento, Identity (die van dezelfde schrijver is) en David Lynch films. Je moet dus goed je hoofd erbij houden! We volgen Simon Cable (Ryan Philippe) die wakker wordt in een ziekenhuis. Daar krijgt hij te horen dat hij even dood is geweest en dat de laatste 2 jaar van zijn leven uit zijn geheugen zijn verdwenen. Al snel blijkt dat er niet één werkelijkheid is maar meerdere: Cable switcht tussen het jaar 2002 en 2000 zonder enige aanleiding. Het is even puzzelen, maar na een tijdje krijgt Cable (en de kijker) door hoe de tijdlijnen zich tot elkaar verhouden, en is het doel om op zoek te gaan naar iets wat het tijdreizen kan stoppen.

De anderhalf uur die de film bedraagt is eigenlijk te kort voor The I Inside. De film had makkelijk twee uur kunnen duren als de personages wat meer waren uitgewerkt, maar dat is een keuze geweest – en misschien wel noodzaak door een budget van ‘slechts’ $8,8 miljoen. Het einde is sowieso erg abrupt, en laat je met een gevoel achter waarvan je niet precies weet wat je ermee moet. Dat verbleekt echter bij de manier waarop het verhaal wordt uitgewerkt: niet te makkelijk en niet te moeilijk. Philippe speelt zijn rol goed, maar nog beter is Sarah Polley die eerder in de fantastische soortgelijke film Go speelde, en groot is geworden met Dawn of the Dead, Mr. Nobody en Splice. The I Inside past goed in het rijtje van ‘puzzle films’ zoals Los Cronocrímenes, en dat is een genre waar je van moet houden. Deze film is onterecht onbekend gebleven, ondanks het onduidelijke, op meerdere manieren te interpreteren einde.