16449-blondie-the-good-the-bad-and-the-ugly-1920x1080-movie-1[1]

The Good, The Bad, And The Ugly

8
The Good, The Bad, And The Ugly

Als je het over klassiekers hebt kan deze film niet ontbreken. The Good, The Bad and The Ugly is de Godfather van de westerns, met Clint Eastwood als the good in deze 3 uur durende epos. Het is dus wel een lange zit die we tegenwoordig niet meer gewend zijn (tenzij je speciaal de extended version van een film gaat kijken) maar het is zeker de moeite waard. Sterker nog: de langdurige long shots en lange pauzes in dialogen versterken het lege, uitgestrekte karakter van de woestijn.

Over het plot hoef ik niet ver uit te wijden; de western staat juist bekend om zijn ietwat simpele structuur maar baseert zijn succes vaak op de spanning in de scènes en de rondvliegende kogels. Twee criminelen (ofcowboys, hoe je ze ook wilt noemen) verdienen tijdens de burgeroorlog hun geld door in elk dorpje een slimme scam uit te voeren. Gaandeweg komen ze erachter dat er ergens een flinke hoeveelheid geld verborgen ligt, maar een oude rivaal (the Bad) is uit op diezelfde schat. ‘Kennis is macht’ vormt hier de rode draad van het verhaal, waarbij de rollen regelmatig omdraaien. Natuurlijk zou het geen western zijn als het verhaal niet zou eindigen in een epische shoot-out.

Van de drie hoofdpersonages voelden wij toch het meest mee met the Ugly, die overigens qua uiterlijk helemaal niet zo ugly is. Van de andere twee krijg je net te weinig persoonlijke informatie mee om met ze mee te voelen. Interessant aan deze western is dat de spanning van de burgeroorlog op de achtergrond speelt, dit geeft het plot een extra laag. Deze klassieker is te langdradig om met je vrienden of familie te kijken, maar zeker een must see voor elke filmliefhebber.