The Apartment

8
The Apartment

Omdat er maar zo’n korte periode is waarop je een legitiem excuus hebt om kerstfilms te kijken hebben wij besloten er dit jaar ten volle gebruik van te maken. De aftrapper is The Apartment, een romantische zwart-witte Oscarwinnaar uit 1960. Van dezelfde hand (Billy Wilder) als Some Like It Hot, die we een tijdje geleden keken, kwam een jaar later The Apartment uit. En hoewel het thema niet om kerst draait, speelt het verhaal zich wel af tijdens de donkere december dagen en is daarmee een ideale film om in de holiday spirit te komen.

C.C. Baxter (Jack Lemmon) houdt er in zijn appartement nogal een reputatie op na. Elke nacht staan er namelijk weer nieuwe vrouwen op zijn stoep en dagelijks sprint hij naar de supermarkt om zijn drank bij te vullen. Wat zijn buren echter niet weten is dat hij zijn appartement niet zelf gebruikt, maar uitleent aan de hoge piefen van zijn kantoor als love shack. Voor romantiek heeft hij zelf geen tijd, totdat het plotseling op zijn pad komt..

Allereerst, Lemmon is echt een briljant komisch acteur zoals je ze niet vaak meer ziet en brengt de dialogen van Wilder helemaal tot leven. Waarschijnlijk speelt het mee dat ze het jaar voor The Appartement al samen hadden gewerkt aan Some Like It Hot, maar de pret springt er vanaf. Dit maakt ook dat de film verrassend hedendaags aandoet, ondanks het zwart-witte beeld en het racistische en seksistische jaren ’50 denken, waar je (helaas onvermijdelijk) ook in deze film mee wordt geconfronteerd. Het camerawerk is ingetogen en nergens is de film abrupt of gehaast wat hem ideaal maakt voor een saaie kerstvakantie-dag. Gezapige vrienden kunnen meekijken en je volwassen familie doe je er vast ook een plezier mee. Voor de kinderen moet je dan wat anders uitzoeken (de thematiek wordt vrij donker, voor een kerstfilm), maar jij hebt al een kerstfilm gevonden waar veel te lachen valt zonder dat de commerciële feestdagensfeer er te dik boven op ligt.