Exam

7
Exam

Het kan geen genre genoemd worden, maar iedereen kent dit soort films wel: zet een aantal mensen bij elkaar in een kamer onder bijzondere omstandigheden en kijk wat er gebeurd. The Cube is gebaseerd op dit principe, maar ook horrorfilms als Cabin Fever spelen met dit idee. Exam is een iets realistischere versie waarin acht deelnemers een laatste examen moeten afleggen voor een zeer gewilde baan.

In een afgesloten ruimte met enkel een bewaker, een digitale klok, en voor elk persoon een vel papier met potlood moeten zij één antwoord vinden. Het probleem is alleen dat er geen vraag op het papier staat; het is volledig blanco. De diverse groepsleden (met onder andere Nathalie Cox en Jimi Mistry uit The Guru, maar vooral onbekende acteurs) proberen samen erachter te komen wat de vraag is voordat alle tijd is verstreken. Terwijl de grenzen van de gestelde regels worden opgezocht vallen de kandidaten één voor één af.

Het verhaal is erg leuk bedacht en wordt aardig neergezet. ‘Aardig’, want het einde is toch een beetje flauwtjes na een redelijk sterke spanningsopbouw. Indie-regisseur en schrijver Stuart Hazeldine heeft als nieuweling toch een vermakelijke film neergezet gezien de lastige omstandigheden: alles speelt zich af in één ruimte en er zijn slechts 10 acteurs. Qua acteerprestaties schort het bij sommigen wel, wat je toch uit de flow haalt. Oorspronkelijk was dit verhaal een toneelstuk, en waarschijnlijk werkte het daar een stuk beter. In de film is helaas teveel gesleuteld aan het einde en het achtergrondverhaal om het echt realistisch te houden. Desondanks is Exam een aparte, spannende film die je met iedereen kan kijken.