Rear Window

7.5
Rear Window

Net als Hitchcock’s Vertigo wordt Rear Window gezien als een typische Hitchcock, maar heeft dit imago waarschijnlijk te danken aan zijn geschiedenis. Dertig jaar lang zijn een aantal films van Hitchcock zoek geraakt, en toen ze weer boven water kwamen werden ze vol lof ontvangen. Wij gaan niet mee met het cijfer van IMDb maar zitten een puntje lager; hoewel de film erg goed is mist het de wow-factor.

In Rear Window speelt wederom James Stewart de hoofdrol, dit keer in de rol van Jeff, een fotograaf die met een gebroken been veroordeeld is tot wekenlang in zijn appartement verblijven. Om de tijd te doden bespiedt hij zijn buren, wat erg makkelijk gaat als door de hitte alle ramen open staan. Hij en zijn vriendin krijgen na een tijdje genoeg aanleiding om de overbuurman te verdenken van moord op zijn invalide vrouw, maar harde bewijzen missen. Jeff probeert er alles aan te doen om gebonden aan zijn rolstoel toch bewijs te verzamelen om zijn buurman in te rekenen.

Met het kijken van deze film ga je je bijna een echte voyeur voelen. Een groot deel van de shots bestaat uit turende personages en point of viewshots naar hetgene wat bespied wordt, zoals een balletdanseres en een depressieve eenzame buurvrouw. Naast dit hoofdplot is er ook energie gestoken in de relatie van Jeff en zijn vriendin (dé Grace Kelly), die nieuwe energie in hun liefdesleven krijgen door de spanning van het detective spelen. Zowel Stewart als Kelly spelen op niveau, en de nuchtere verpleegster zorgt voor de komische bijrol. Maar de meeste kudos gaan naar Hitchcock zelf, die het voor elkaar heeft gekregen een compleet huizenblok na te bouwen: alles wat je ziet is decor. Rear Window is wat minder sterk in spanningsopbouw dan we van Hitchcock gewend zijn, maar is toch een boeiende film waarbij veel aandacht is besteed aan elk detail. Door het relatief trage tempo valt het misschien niet bij iedereen in de smaak, maar dat is nou eenmaal zo bij films van 60 jaar oud.