Das Leben der Anderen

8
Das Leben der Anderen

Nadat we Lola Rennt zagen hadden we besloten meer films van onze oosterburen te gaan kijken. Onderscheiden met een Oscar voor beste buitenlandse film kregen wij Das Leben der Anderen aangeraden, die zich – hoe kan het ook anders – afspeelt in de jaren na de Tweede Wereldoorlog. Regisseur en schrijver Florian Henckel von Donnersmack sloeg met dit debuut de spijker op z’n kop.

In het kort gaat Das Leben der Anderen over de afluisterpraktijken van de Duitse geheime dienst in 184. Hoewel in veel plotbeschrijvingen het romantische kunstenaarskoppel voorop staat vond ik het verhaal van Wiesler, degene die afluistert, veel belangrijker. Hij houdt namelijk dag en nacht dit duo in de gaten in opdracht van de Stasi, met als doel bewijs te vinden voor anti-DDR praktijken. Ondanks dat hij overkomt als een echte Duitse officier, blijkt hij gevoelig te zijn voor het werk van de kunstenaars en krijgt hij steeds meer medeleven.

Het verhaal is nog vele malen breder dan wat ik hier beschrijf, maar dat ervaar je vanzelf als je deze film gaat kijken. De corruptie uit die tijd, het wantrouwen naar alles en iedereen, en de onzekerheid in ieders leven in de tijd van De Muur wordt geweldig verbeeld door het personage van Wiesler (Ulrich Mühe). Normaal gesproken ben ik niet zo’n fan van WOII-gerelateerde films, maar deze film gaat veel dieper dan een oppervlakkig beeld van de oorlog. Het acteerwerk is goed op niveau, vooral dus door Mühe. Met een budget van slechts 1,6 miljoen Euro en veel originele WOII props heeft Von Donnersmack een topfilm neergezet die je gegarandeerd weet te boeien. Het gaat er wel vanuit dat je enige kennis over Oost en West Berlijn hebt, anders wordt het toch wat lastig om de karakters uit elkaar te houden. Om deze reden is de film waarschijnlijk minder interessant voor de jongere generatie.