Rango

Rango

Genres: / / /
8
Rango

Deze animatiefilm uit de stal van Nickelodeon kwam al in 2011 uit, maar we hebben hem compleet gemist. En plots schotelde Netflix ons Rango voor in een zoektocht naar een vermakelijke komedie. Zoals de naam doet vermoeden is het losjes gebaseerd op het beroemde Westernverhaal van Django, maar dan met een verdwaalde kameleon.

Rango was een huisdier maar komt per ongeluk terecht in het Wilde Westen op miniatuurniveau: die van reptielen, knaagdieren en andere woestijnbeesten. In het dorpje Dirt doet hij zich voor als een beroemde gunslinger, wat de bewoners maar al te graag accepteren omdat ze een watertekort hebben. Ze zijn naarstig op zoek naar een nieuwe sheriff die dit onderzoekt en Rango komt als geroepen. Onze kameleon, die altijd een held op sokken was, kan zich eindelijk bewijzen. Tot de schrik van het dorp zich aandient: een enorme roofvogel.

De animatiestijl van Rango is soms best duister en trippy, en sommige scènes zijn zo gestileerd dat het bijna kunst is. Het ziet er sowieso prachtig en gedetaileerd uit. Qua verhaal zijn natuurlijk veel gelijkenissen te trekken met Django en een flink aantal andere Westernklassiekers (spaar ze allemaal!) en de complexiteit doet vermoeden dat de makers zowel een jongere als oudere doelgroep willen aanspreken. Niet verrassend als je bedenkt dat de regisseur Pirates of the Caribbean heeft gemaakt. De kleintjes onder ons kunnen zich dan weer prima vermaken met de vrolijke Rango (ingesproken door Johnny Depp), grappige uilen-mariachi die de rol van zingende muzes vertolken, en het spannende verhaal. De humor deed ons ook denken aan Hoodwinked – een persoonlijk favoriete maar lang niet zo bekende animatiefilm uit 2006. Rango is een verrassend leuke film voor iedereen en het is zonde dat we deze zo lang hebben laten liggen.