new-kids-turbo-original[1]

New Kids Turbo

8
New Kids Turbo

Dit is minstens de vierde keer dat ik New Kids Turbo heb gezien en als Brabo moet ik toch zeggen: wat blijft deze film fantastisch. Natuurlijk is het geen cinematografisch hoogstandje, maar voor Nederlandse komediebegrippen doet New Kids het niet slecht. Bovendien is het een feest om een film te zien die zich afspeelt in het gebied waar je zelf bent opgegroeid.

Voordat New Kids Turbo uitkwam hadden de makers (schrijvers/regisseurs Steffen Haars en Flip van der Kuil, en een groot deel van de cast) hun typetjes al aardig uitgewerkt in een serie losse sketches. New Kids Turbo gaat over dezelfde figuren: eenvoudige Brabantse jongens met een baantje in de fabriek en hun vrije tijd gevuld met bier. Als ze ontslagen worden zijn ze kwaad en betalen ze “helemaal nergens niks meer voor”. Dat loopt al snel uit de hand en langzaam ontstaat er chaos in het rustige dorpje Maaskantje waarbij het de jongens versus de overheid is.

Wat New Kids zo goed maakt is dat de setting de perfecte weergave van het Oost-Brabantse platteland is. Alles klopt: het snauwende accent, de troosteloze voortuintjes, de foute kleding, de oubollige en praktisch ingerichte woonkamers, en een recht-door-zee-mentaliteit. Het is een sfeertje dat als randstedeling (als Duitser, want bij onze buren scoorde de film nog beter dan in Nederland) bot en onaangenaam over kan komen, wat de over-de-top actie alleen maar beter maakt. Visueel zit het dus prima in elkaar. Een beetje vreemde move is als de film meta gaat en de producent, Reinout Oerlemans, aan de kijker komt vertellen dat het budget op was om nog meer intense actiescènes te schieten. Maar dat zien we door de vingers, want New Kids Turbo neemt zichzelf niet serieus en dat zou niemand moeten doen. Het is een mooi stukje Brabantse filmgeschiedenis geworden die een jaar later zelfs nog een (wederom succesvol) vervolg kreeg.