Le Tout Nouveau Testament

Le Tout Nouveau Testament

7.5
Le Tout Nouveau Testament

Onze zuiderburen mogen er ook zijn in het Europese filmlandschap – misschien zijn ze wel beter dan wij kaaskoppen. Regisseur en schrijver Jaco van Dormael gooide al hoge ogen met het bevreemdende Mr. Nobody en een paar jaar geleden kwam hij met Le Tout Nouveau Testament (The Brand New Testament), waarin opnieuw wordt gespeeld met het begrip van ‘de werkelijkheid’.

In een alternatieve wereld dan de onze is God levend en wel aanwezig op aarde. In Brussel om precies te zijn. Hij is een sadistische klootzak die de wereld bestuurt vanuit zijn computerkamer, terwijl hij zijn vrouw als slaaf behandelt. Le Tout Nouveau Testament focust op de onbesproken dochter van God, Ea. Ze is het niet eens met de manier waarop haar vader met de mensheid om gaat en besluit daar een stokje voor te steken, met absurde gevolgen voor de leefregels van onze wereld.

Wat meteen opvalt aan de stijl is het toneelachtige magisch realisme. De wereld lijkt in alle opzichten op die van ons, maar een paar zaken werken net anders. Muziek speelt een grote rol en de (Franstalige) acteurs, waarvan een aantal best jonge, spelen overtuigend. Het verhaal verzwakt een beetje als Ea zes apostelen moet zoeken en deze allemaal een eigen introductie-portretje krijgen. Dat valt in herhaling, maar de fantasierijke en innovatieve vertellingen maken dat goed. Op dieper niveau gaat Le Tout Nouveau Testament ook over thema’s die ons mens maken zoals liefde, dromen en sterfelijkheid. En dat terwijl de film voornamelijk absurde zwarte humor en slapstick heeft. Typisch Europees zou je kunnen zeggen, net als de aanwezigheid van seks, klassieke romantiek, en er geen taboes worden vermeden als bestialiteiten en kinderrelaties. En wie goed kijkt ziet ook nog commentaar op vrouwelijkheid en de verandering van de rol van de vrouw door de tijd heen. Al met al is Le Tout Nouveau Testament dus een absurde, grappige en unieke film dat zeker een aanrader is tussen al het Hollywoodgeweld.