still-of-dustin-hoffman-and-meryl-streep-in-kramer-vs.-kramer-(1979)-large-picture[1]

Kramer vs. Kramer

7
Kramer vs. Kramer

We hadden al eventjes het plan om wat meer films uit de jaren ’70 te kijken. Op een of andere manier kwamen we veel vaker uit bij films uit de jaren ’60 of ’80 en was dit decennium inmiddels een vergeten kindje. Cuedit drama uit ’79, wat mij goed is bevallen. Dat Dustin Hoffman, in mijn vizier sinds het zien van the Graduate, de hoofdrol speelt, hielp natuurlijk ook.

Kramer vs. Kramer is een onvervalst courtroom drama, waarin de strijd om de voogdij van zoontje Kramer plotgewijs centraal staat. Tijdsgewijs is dat echter niet het geval, overwegend kijk je hoe de carriereman Ted Kramer noodgedwongen zijn accounts inwisselt voor de wentelteefjes nadat zijn vrouw, Joanna Kramer, de prachtige Meryl Streep, hem verlaat om zichzelf te vinden in Californië. Natuurlijk is het plot ‘van carrière naar familie en het laatste blijkt ‘t belangrijkst’ vaker uitgevoerd, maar het feit dat Ted nergens een schouderklopje eist voor het opvoeden van zijn zoontje én de realistische documentatie houden deze film ver weg van melodrama.

Wat mij bijzonder beviel is het tweede deel van de film, waar in de rechtzaak een paar vraagtekens worden gezet bij sekse-rechten en de (non)verschillen tussen man en vrouw. Je zou hopen dat deze issues ruim 30 jaar na dato niet meer relevant zijn, maar in de praktijk weten we wel anders. Dat maakt de film wel hedendaags en nog steeds goed te bekijken in 2013. Je groep vrienden zou ik bij deze film thuis laten (tenzij iedereen zin heeft en public een traantje weg te pinken) maar wanneer je zin hebt in een mooie film met een rustig tempo, kan je hem ten alle tijden opzetten.