High Noon

7
High Noon

Bij de western denk je natuurlijk direct aan cowboys, paarden en de uitgestrekte woestijn. High Noon is wat dat betreft een klassiek voorbeeld, op één verschil na: de held in kwestie wordt niet gesteund door de burgers. Dit heeft van High Noon een iconische film gemaakt die laat zien hoe het western genre na de oorlog langzaam veranderde, totdat we nu films als Django Unchained en Wild Wild West hebben. Ik heb de film bekeken en eerlijk is eerlijk: ook nu is het nog steeds een leuke western.

Sheriff Will Kane (Gary Cooper) gaat met pensioen nadat hij jarenlang een stadje heeft beschermd, wanneer blijkt dat een van de meest gevreesde criminelen is vrijgekomen en onderweg is naar het afgelegen gehucht. Kane is vastberaden te blijven om de crimineel opnieuw in te rekenen, maar de burgers zien Kane liever gaan zodat de bende het stadje met rust laat en achter Kane aan gaat. Wat volgt is een innerlijke strijd bij Kane terwijl hij steeds minder vrienden maakt en de klok verder tikt.

Wat deze western zo spannend en bijzonder maakt is dat alles real time plaatsvindt: ook in het verhaal verstrekt anderhalf uur. Cooper’s karakter is overtuigend neergezet waardoor je meeleeft met zijn dilemma. Het liefje van de held (Grace Kelly, die we ook zagen in Rear Window) kan natuurlijk ook niet missen in het romantisch zijplotje, hoewel de acteerprestaties daar wat minder indruk maken. Maar het belangrijkste bij zo’n oudje is natuurlijk de sfeer, want alles zit erin: locomotieven, pistolen, paarden, saloons, een kerk, en dat alles wordt aangevuld met een verrassend moderne soundtrack. Er zijn waarschijnlijk tientallen westerns zoals deze gemaakt, maar als je op zoek bent naar een leuke, iconische western dan is dit een aanrader.