sb_mm_02886_rgb-e1362507249182[1]

Spring Breakers

Plot: / / / /
8
Spring Breakers

Aan het begin van dit jaar vroegen wij op onze Facebook naar de favoriete films van onze lezers die zij in 2013 hadden gezien. Een van die kandidaten was Spring Breakers, op het eerste gezicht een makkelijke, vrolijke film over vriendinnen die samen naar Florida gaan voor een spring break vakantie. Wanneer je Spring Breakers echter langer kijkt dan ’n halfuurtje kom je erachter dat het veel meer is dan dat. Een verrassend staaltje filmwerk met opvallende effecten en – gezien het verhaal – een opvallende cast aan onschuldige Disney-sterretjes.

Spring Break begint met een introductie van de vriendinnen – onder andere Vanessa Hudgens & Selena Gomez – die vastzitten in hun saaie leventje. De dagen bestaan uit college volgen en de kerk bezoeken, en dat komt de dames onderhand de neus uit. Met hun financiën staat het echter niet al te best dus in een opwelling besluiten ze met grof geweld een restaurant te beroven. Tijd om naar Florida af te reizen en daar behoorlijk uitgebreid te genieten van met drugs en drank gevulde feestjes. Na een avondje in de cel ontmoeten ze hustler Alien (James Franco) die ze alleen maar verder de onderwereld in zuigt.

Wat heel gaaf is aan Spring Breakers is hoe er met herhaling en geluid wordt omgegaan. Sommige teksten worden als mantra’s door verschillende personages herhaald gedurende de film om te benadrukken dat teveel van hetzelfde altijd saai wordt, of je nu naar school gaat of het gangster leven leeft. Daarbij komen ook veel herhalende scenes en lange dialogen die je meeslepen in het lome strandleven. Spring Breakers slaat halverwege om qua genre en thematiek in een verheerlijking van crime (zoals bijvoorbeeld in Natural Born Killers) wat weer een heel ander verhaal oplevert. Het acteerwerk is helaas allemaal wat vlak, maar dat doet niet af aan de mooie filmografie. Het plaatje drugs, seks en wapens maakt de film zeker ‘n interessante om te kijken met je vrienden, maar een tip: houd familie ver uit de buurt van Spring Breakers.