vmtw2nyuv7c13gisibxn[1]

Ghost Busters

Plot: / / /
7
Ghost Busters

Soms heb je van die films die uitgroeien tot meer dan een film en zich vestigen als icoon, met liedjes en beelden die iedereen kent. Dit is zeker het geval met Ghostbusters, die een prachtig staaltje brand recognition heeft neergezet. Zo erg dat er volgens mij niemand meer is die hun slogan niet kent. “Who you gonna call? Ghostbusters!”. Dat een film iconisch is wil echter nog niet zeggen dat iedereen hem ook heeft gezien. En zo was dat ook in mijn geval, dus het was hoog tijd op deze humoristische spookwereld in te duiken.

Naast zijn diploma in psychologie heeft Dr. Peter Venkman (Bill Murray) ook een diploma in parapsychologie en vult hij zijn dagen met onderzoek naar paranormale verschijnselen. Wanneer de universiteit erachter komt dat dit niet bepaald de hardste wetenschap is trappen ze hem op straat en moet hij het op de commerciele markt proberen. Gelukkig spookt het behoorlijk in New York City en staat de eerste klant snel op de stoep. De mooie Dana (Sigourney Weaver) heeft last van vreemde schepsels in haar appartement die een eeuwenoude taal brabbelen. Aan de dokter om de dag te redden!

Het feit dat de special effects er anno 21ste eeuw er voornamelijk aandoenlijk uit zien is deels de charme van Ghostbusters. Bill Murray zet een vrolijke rotzak neer die je het plotselinge succes gunt – wat niet wegneemt dat het opzetten van een spokenpolitie de Ghostbusters wel erg makkelijk afgaat. De rest van de cast is middelmatig, al zullen oplettende kijkers vast moeten lachen om Rick Moranis’ rol, wat praktisch een herhaling van zijn personage in Little Shop of Horrors was. Al met al begint Ghostbusters nu zijn glans te verliezen, mede doordat het gebruik van een green screen niet meer vernieuwend is en er door heftig geknip in materiaal onaffe scenes in de film zitten. Dit is juist een film die je beter met andere mensen kunt kijken; samen erom lachen doet de entertainment-factor veel goed.