Clueless

6.5
Clueless

Vorige week was Clueless te zien op RTL8, waarop mijn bankgenootschap meteen uitriep dat we deze moesten kijken. Deze romantische komedie ademt de jaren ’90 in elke scène en mag terecht een schoolvoorbeeld genoemd worden voor latere soortgelijke romkoms zoals Mean Girls. Regisseuse Amy Heckerling zet met Clueless een op-en-top meidenfilm neer.

De 15-jarige Cher (Alicia Silverstone, die toen 19 was) is gewend alles en iedereen te sturen met haar lieve glimlach en charmes, en het ziet er naar uit dat ze zo haar diploma wel gaat halen totdat een docent haar een slecht cijfer durft te geven. Dit is het begin van een reeks gebeurtenissen waarin Cher haar succesvolle leventje weer op de rails probeert te krijgen, maar er steeds verder vanaf raakt. Haar nieuwe vriendin Tai (Brittany Murphy) blijkt haar uiteindelijk in de steek te laten en de enige die nog om haar lijkt te geven is haar zorgeloze stiefbroer Josh (Paul Rudd). En daar kan ze het juist steeds beter mee vinden…

Vriendinnen, vijanden, shopping, mobieltjes ter grootte van een broodtrommel, en vooral heel foute kleren maken van Clueless een overdreven, postmoderne samenvatting van de Amerikaanse jaren ’90 op de middelbare school. Het genre neemt zichzelf op de hak, en dat pakt aardig uit in vergelijking met romkoms die zichzelf erg serieus nemen. Dit is anno 2014 de voornaamste reden dat deze film leuk is, want het verhaal stelt weinig voor en het einde is al helemaal cheesy. Ook het acteren stelt weinig voor, gelukkig zorgt de jonge Paul Rudd hier voor een balans met de melodramatische high school girls. Als je deze film vroeger ook gezien hebt is het leuk de ‘grote mensen’ grapjes nu wel te snappen. Zo zit er heel subtiel in verwerkt dat er drugs wordt gebruikt, terwijl de film voor alle leeftijden is. Als je Mean Girls, Legally Blonde en She’s All That leuk vindt ga je van deze film smullen. Als je dan nog niet genoeg hebt gehad kun je ook nog de drie seizoenen tellende tv-serie van Clueless gaan kijken.