22 Jump Street

5.5
22 Jump Street

Na twee jaar was het eindelijk zo ver: het vervolg op de succesvolle 21 Jump Street is er. Net als de vorige film is 22 Jump Street geregisseerd door Christopher Miller en Phil Lord, die beiden ook de animatie Cloudy with a Change of Meatballs maakten. Met een vervolg creëer je altijd verwachtingen, zeker als het echte origineel een tv-serie uit eind jaren ’80 is. Het internet lijkt helemaal gek te zijn op deze sequel, maar objectief gezien is het toch wel erg goedkoop.

22 Jump Street gaat precies over het verhaal waar zijn voorganger ook over ging: twee agenten, die in alle opzichten van elkaar verschillen – behalve hun intelligentie misschien – gaan undercover op een school om drugspraktijken op te rollen. Jonah Hill en Channing Tatum zijn dit keer echter nep-studenten een universiteit, waar ze gigantisch buiten de boot vallen. Gelukkig weet Tatum zijn passie voor football terug en slaat Hill een chick aan de haak. De relatie tussen de beste vrienden verloopt echter steeds slechter, en hun tijd tussen de studenten lijkt het perfecte moment om hun vriendschap op de proef te stellen.

De hoeveelheid aan gay-grappen tussen Hill en Tatum is veruit meer dan nodig, en slaat in de loop van de film om van nog enigszins leuke banale humor naar simpelweg tenenkrommende scènes. Zonde, want het is een leuk idee om de bromance die je tegenwoordig zoveel in films ziet op de hak te nemen, maar dat lijkt het enige waar de film om draait. Dat het de zoveelste remake van de populaire politieserie is herinnert de film je ook om de paar minuten aan, want het zit boordevol meta-humor en is een echte parodie van zichzelf. Tot zo ver was de film nog wel te pruimen, maar de standaard, saaie montage en de vele fouten op gebied van feiten en continuïteit laat je je afvragen waarom er zo’n enorm budget ($50 miljoen) aan is besteed. Hoewel ik normaliter fan ben van Jonah Hill vond ik 22 Jump Street met de hakken over sloot een voldoende halen. Dan kijk ik liever Superbad of This Is the End.