The Internship

Sfeer:
6
The Internship

Als Google-fanboy stond deze film nog op m’n watchlist. Na The Social Network over Facebook kon het natuurlijk niet lang uitblijven voordat er een film over Google zou uitkomen en onze standaard komediehelden Vince Vaughn (tevens schrijver) en Owen Wilson spelen de hoofdrollen. Ik had weinig verwachtingen bij deze film, en dat is maar goed ook.

Twee ex-zakenlui besluiten als stagiaires bij Google te lopen, in de hoop op een goede baan. Hiervoor moeten ze een bijzondere en uitdagende wedstrijd winnen waar Googliness voorop staat. Dit betekent moeilijke programmeer-uitdagingen oplossen, maar ook een potje heuse Zwerkbal spelen. Uiteraard belanden Vaughn en Wilson bij de nerdigste types en strijden ze tegen de slimme know-it-all van alles stagiaires.

En daar houdt het verhaal bij op. Want eerlijk gezegd is het niet interessant of ze hun stageplek behouden of niet: ze zijn allebei falers en vallen volledig buiten de boot bij hun jonge medekandidaten. Het 2-uur-durende verhaal moet het dus vooral hebben van een opeenstapeling van wedstrijdelementen en innige bromance tussen oude en nieuwe vrienden. De verplichte party-scène (met blote borsten in de unrated versie) mag natuurlijk ook niet missen. Hoewel Google enkel toestemming heeft gegeven om hun naam, logo en productnamen te gebruiken – en dus geen financiële band met de film hebben – komt The Internship toch erg over als een promotiefilm voor het megabedrijf. Dat leidt niet alleen erg af van het verhaal, maar is ook verwarrend voor degenen die niet erg bekend zijn met Google, hun werkwijze en hun producten. Echter, als je wel thuis bent in de wereld van Google kun je soms leuke subtiele verwijzingen vinden. Voor het matige acteerwerk van Vaughn en Wilson hoef je deze film ook niet op te zetten, hoewel ze samen wel weer goed op elkaar zijn afgestemd. De verplichte love interest die wordt verzorgd door de charmante Rose Byrne (nu ook in Neighbors) doet het een stuk beter. The Internship is dus met vlagen komisch maar voegt verder weinig toe, en komt er goed vanaf met een matige voldoende.