Cloudy with a Chance of Meatballs

6
Cloudy with a Chance of Meatballs

Deel twee is inmiddels al uit, dus besloten wij eindelijk eens te kijken waar die hype van Cloudy with a Chance of Meatballs nou vandaan komt. Dat de doelgroep hypere kleurstof-etende kinderen is wordt al snel duidelijk, want de felle kleuren en stuiterende karakters vliegen je vanaf de eerste seconde om te oren. Voor het gemak heb ik deze film maar bekeken als een leuk stukje vermaak, want cinematografisch blijft het erg oppervlakkig.

Het verhaal erachter is wel erg leuk: een jonge uitvinder (Bill Hader) in hart en nieren heeft eindelijk succes wanneer hij een apparaat ontwikkelt dat van water voedsel maakt. Het enige probleem is dat het apparaat in de lucht terecht komt waarbij de wolken worden omgezet in – om maar iets te noemen – gehaktballen. Hij is blij dat hij wat goeds heeft gedaan voor zijn stad, maar de op macht beluste burgemeester (Bruce Campbell, de held uit de Evil Dead films) heeft andere plannen.

De stemmencast is erg goed: Anna Faris, Andy Samberg (bekend van The Loneley Island) en Mr T. himself vertolken de bijrollen. De weinige zinnen van het aapje Steve worden, middels een monkey thought translator ingesproken door Neil Patrick Harris. Als je als volwassene even door de hyperheid heen kijkt is er genoeg wat de film interessant houdt: er worden veel verwijzingen gemaakt naar andere films en stelt stiekem globale kwesties als het voedselprobleem, vraatzucht, en natuurrampen aan de kaak. Naarmate de film vordert worden het fantastische gemuteerde eten wat banaal, en de banden die karakters met elkaar aan gaan eindigen zwakjes. Al met al dus een prima animatie voor met de kids op de bank, maar er zijn leukere animatiefilms te zien als je wat ouder bent.