Anna and the Apocalypse

Anna and the Apocalypse

6.5
Anna and the Apocalypse

De zombie-hype is inmiddels wel voorbij. Toch koos Netflix ervoor om vorige week Anna and the Apocalypse uit 2017 aan te bieden. Waarschijnlijk omdat het verhaal zich afspeelt rond de kerstdagen, maar dat is niet de reden waarom wij deze film keken: het is een cross over tussen een zombiefilm en een musical. Voor zover wij weten is dat nooit eerder gedaan.

In een Brits stadje wordt op een middelbare school een kerstmusical opgevoerd, wanneer buiten plotseling de zombie-apocalypse uitbreekt. Anna en haar (nieuwe) vrienden waren niet bij de voorstelling, waar wel al hun medescholieren en ouders zich bevinden. En dus moeten ze zich een weg banen langs hordes zombies om veilig de school te kunnen bereiken, zodat Anna haar vader in haar armen kan sluiten. En dat gaat geheel volgens het musicalgenre met uitbundige nummers op ongepaste momenten, epische duetten, solo’s van rock opera-formaat en energieke choreografie. En heel veel bloed.

Musical en zombies, moet je die combinatie nou serieus nemen? Dat lijken de makers ook niet precies te weten. Anna and the Apocalypse schippert heen en weer tussen satire en kopie, waarbij je dat laatste eigenlijk wil vermijden. Het is een flinke uitdaging geweest en alles bij elkaar is het mixen van deze genres best knap gedaan. Het is Rocky Horror Picture Show op een middelbare school tijdens kerst. Het is Shaun of the Dead met vervelende (en net zo Britse) millennials. En de liedjes zijn nog verrassend catchy ook. Hou je van blije horror, clichés en musicals, dan moet je deze film echt gezien hebben. Er zijn meerdere versies van deze film en de versie op Netflix is aardig ingekort ten opzichte van het origineel. Jammer, want dat gaat ten koste van het beetje verhaal wat er nog in zit; vooral van de rol van de vader van Anna blijft weinig over. De geschrapte scènes en liedjes zijn wel op YouTube te vinden.