Confessions of a Dangerous Mind

7.5
Confessions of a Dangerous Mind

Confessions of a Dangerous Mind is het directiedebuut van een zeer bekende acteur, namelijk George Clooney. Dit maakte de film voor ons meteen spannend, het is namelijk moeilijk te voorspellen hoe iemand die gewend is voor de camera te staan het doet als hij achter de camera staat. George Clooney had wel geluk met zijn eerste project, aangezien schrijver Charlie Kaufman (groot favoriet op filmoftheday.nl) het script voor zijn rekening nam en Clooney met zijn goede contacten de actrices uit de film zover kreeg om hun vraagprijs te verlagen. Helaas is Confessions of a Dangerous Mind niet briljant geworden, maar het is ook geen slechte film, zeker als je geïnteresseerd bent in de begindagen van televisie.

Confessions of a Dangerous Mind is namelijk een biotopic, gebaseerd op het leven van Chuck Barris. En die Chuck Barris (Sam Rockwell) is, zoals hij zelf ook zegt, nogal een hypere vent. Zijn avond is niet compleet zonder een dame en als hij slijt zijn dagen in de jaren ‘50 t/m ‘80 met het bedenken van nieuwe tv-programma’s, de een nog drukker dan de andere. Alsof het al niet spannend genoeg is om een tv producent te zijn tijdens de glorietijd van de televisie, sluit Chuck ook nog eens een contract af met CIA recruiter Jim (regisseur George Clooney) wanneer blijkt dat hij perfect in het profiel van een huurmoordenaar past. Zijn vriendin Penny (Drew Barrymore) is de enige constante factor in zijn leven, maar hij kan eigenlijk niet met, en niet zonder haar.

Het acteerwerk in Confessions of a Dangerous Mind is solide. Hoewel Rockwell voor ons een beetje hit or miss is, zet hij hier een prima Chuck Barris neer en ook de bijrollen zijn dik in orde. Het script van Kaufman blijft wat ons betreft de grootste troef, want de dialogen zijn sterk en de typische out-of-this-world sfeer met normale mensen zoals Kaufman hem neer zet (zie bijvoorbeeld Synecdoche, New York & Adaptation) is weer helemaal aanwezig. Tegen het eind wordt Confessions of a Dangerous Mind een beetje langdradig, waarschijnlijk ook omdat Clooney niet echt met interessante beelden heeft gewerkt en al zijn pijlen heeft gericht op het juist neerzetten van Chuck Barris. Dit maakt Confessions of a Dangerous Mind een aanrader als je graag biografische films kijkt waar de personages centraal staan.