cabaret-liza-minelli[1]

Cabaret

7.5
Cabaret

De seventies zijn in de filmwereld vaak herkenbaar aan de vreemde, experimentele sfeer. Technisch werd er steeds meer mogelijk en in tijden van sterke sociale stromingen werd film vaker ingezet om een gedachte over te brengen dan om een verhaal te vertellen. Cabaret is hier geen uitzondering in. Extravagante optredens en experimentele camerashots worden ingezet om de inmiddels welbekende uitspraak life is a cabaret te verbeelden.

De destijds erg sexy Liza Minelli speelt Sally Bowles, een simpel meisje die in de tijd van de Weimar Republiek de kost verdient als entertainer in clubs. Denk dan niet aan de clubs van nu met stand-up en muziek, maar aan variété: clowneske cabaret, muziek, goochelarij, travestie en satire. Daar komen ook de nodige (bijna) blote vrouwenlichamen bij kijken; Nicki Minaj is er niets bij. Sally ontmoet Brian (Michael York) waar ze verliefd op wordt, maar hij blijkt te vallen op mannen. Of toch niet? Wanneer er nóg een man in beeld komt worden de relaties ingewikkeld en probeert de impulsieve Sally het leven zo simpel maar zo leuk mogelijk te houden.

Hoewel er een aantal liedjes in deze film voorkomen staat het cabaret echt op de achtergrond: het dient als metafoor voor liefdesrelaties en de ups en downs van het leven. Verwacht dus geen echte musical, maar eerder een muzikaal drama. De altijd hypere en zorgeloze Sally is een leuk personage om twee uur naar te kijken en staat in schril contrast met de serieuze historische achtergrond waartegen het verhaal zich afspeelt – ook al speelt de oorlog geen grote rol. Ook de nerveuze en nerdy Brian vertolkt zijn rol voortreffelijk. Gezien de volwassen thema’s (driehoeksrelaties, politiek, geschiedenis) is Cabaret geen aanrader voor de jongere generatie, ondanks het muzikale thema. Voor velen zal deze film tot de klassiekers behoren, en terecht. Cabaret brengt een duidelijke boodschap over zonder expliciet moralistisch te zijn, en biedt genoeg komedie en drama om de gehele film boeiend te blijven.