Four Lions

7
Four Lions

Keken we van de week nog The Wrestler, waarvan we het onderwerp boksen al ver van ons af vonden staan is de film van vandaag helemaal een ver van je bed show. Four Lions, het film-debuut van regisseur Christopher Morris, die hiervoor alleen tv-series deed, gaat namelijk over een stel jihadisten. De jonge vriendengroep uit de film is in tegenstelling tot vele andere vriendengroepen uit films niet bezig met drank, vrouwen en/of drugs maar met een spirituele reis. Een reis die uiteindelijk zal leiden naar de dood van henzelf en zo veel mogelijk ongelovigen.

Je volgt Omar (Riz Ahmed) en zijn vrienden gedurende een periode van enkele weken. Ze hebben net gehoord dat een hooggeplaatste terrorist wel wat in hun plannen ziet en moeten zich alleen nog even bewijzen in het Midden Oosten. Dit loopt faliekant in de soep en hierop besluit Omar de aanslag dan maar zelf te plannen. Helaas is de jihad een zeer persoonlijke ervaring en kunnen de vrienden het maar moeilijk eens worden over de perfecte invulling.

Opvallend aan Four Lions is de luchtigheid waarmee het script is doorspekt, ondanks dat het thema Jihad zeer beladen is. Aangezien het publiek is doodgegooid (no pun intended) met angst voor aanslagen én de climax van de film bizar veel lijkt op een nieuwsgebeurtenis van slechts enkele maanden geleden moet het een opgave zijn geweest om de jihadisten sympathiek neer te zetten in plaats van als moordenaars. De jonge acteurs, die ook vrijwel allemaal uit de tv-wereld komen, weten toch een klungelige menselijkheid mee te geven aan de personages. Vooral Kayvan Novak zet in zijn rol van Waj een ontzettend aandoenlijke extremist neer. De Britse manier van film-maken – en het accent – maakt het plaatje compleet en zorgt voor dat Four Lions geen topzware film wordt, maar meer een gitzwarte komedie a la Sightseers. Ik weet zeker dat veel familie zou schrikken van het onderwerp en in een vriendengroep zou ik de film ook niet direct opzetten. Tenzij jouw vrienden een maatschappij kritische blik kunnen gebruiken, want het verhaal van Four Lions, hoewel fictioneel en geromantiseerd, belicht wel een groep die vaak onderbelicht blijft.