Evil_Dead2_035[1]

Evil Dead II

7
Evil Dead II

Na Army of Darkness gezien te hebben en nu net een remake van Evil Dead is uitgekomen vonden wij het tijd om de originele uit 1981 maar eens te gaan kijken. Helaas maakte ons mediacenter een foutje en bleek dat we Evil Dead II hadden opgezet. Ach ja, dan maar in omgekeerde volgorde kijken.

Net als in Army of Darkness speelt Bruce Campbell de hoofdrol als ongelofelijke antiheld. Tegen wil en dank in moet hij het opnemen tegen Het Kwaad nadat hij deze per ongeluk vrij heeft gelaten. In een verlaten hut krijgt hij te maken met zombies, kwaadaardige handen, geesten en raakt ook hij zelf tot tweemaal toe bezeten. De gore, stop-motion en greenscreeneffecten beslaan 90% van de film, want van het verhaal moet je het niet hebben. Maar dit kun je ook niet verwachten van een horror uit de jaren 80; dat is toch het tijdperk van de opkomendeslasherfilm. Wat dat betreft is het net porno: na een inleiding van 3 minuten gaan ze er meteen vol bovenop.

Ondanks dat er minder puns in zitten dan in deel 3 is Evil Dead II op een of andere manier net wat spannender en krijgt hij van ons een half puntje hoger. Verder zijn de films erg vergelijkbaar, de laatste scène is zelfs hetzelfde als de eerste scène in Army of Darkness. Houd je van eighties special effects en veel absurd geweld? Dan moet je deze film (en de rest van de reeks) gezien hebben. Anders kun je hem beter vermijden, en kijk je in plaats van Evil Dead II een visueel gelikte sci-fi à la Attack the Block.