Black bored

Enemy

7.5
Enemy

Een tijdje terug keken we Prisoners, een steengoed drama van regisseur Denis Villeneuve met Jake Gyllenhaal in de hoofdrol. In datzelfde jaar bracht hetzelfde duo nog een film uit: Enemy. Een heel ander soort film, maar met een vergelijkbare donkere sfeer, en een tikje science fiction. Waar Prisoners beangstigend realistisch is, moet je Enemy vooral niet te letterlijk proberen te begrijpen.

Gyllenhaal speelt in Enemy een dubbelrol: een van zijn personages ziet op televisie een dubbelganger van zichzelf en besluit hem op te zoeken. Na een tijdje heeft hij hem gevonden, maar ondanks dat zijn look-a-like net zo verrast is als hij, zit hij helemaal niet te wachten op dergelijke onverklaarbare situaties in zijn leven. Vanaf dat moment raken beide levens in elkaar verweven, en sleuren ze hun vriendinnen (Mélanie Laurent en Sarah Gadon) erin mee.

In eerste instantie lijkt het hele verhaal vrij logisch en begrijpelijk, maar op het einde zal je merken dat er meer aan de hand is. Wat precies, dat laten wij – en de regisseur – in het midden. Enemy is in ieder geval deels open voor interpretatie, en daar moet je maar net van houden (gelukkig is het niet zo erg als Under the Skin). Gyllenhaal speelt zijn beide rollen fantastisch waarbij je volledig meegesleept wordt in het verhaal en zijn toenemende onzekerheid over de wereld zoals hij die kende. Ook Laurent, bekend van Now You See Me en Inglourious Basterds, zit weer op niveau. De bruingele kleurfilter en bijzondere cameravoering, waarbij personen soms volledig buiten beeld vallen, zorgen voor een beklemmend sfeertje. Mede door het thema doet Enemy bij vlagen denken aan Fight Club, al heeft het niet de snoeiharde ontknoping. Maar dat is Villeneuve’s bedoeling waarschijnlijk toch niet geweest: Enemy is een zware maar intrigerende film waar je over gaat nadenken. Niet over een of ander moraal of levensvisie, maar over de film zelf. Daar blijkt Villeneuve erg goed in te zijn.