Take Shelter

Sfeer:
5.5
Take Shelter

Tja, met Take Shelter hebben wij waarschijnlijk te maken gehad met een groot gat tussen onze verwachtingen en wat de film daadwerkelijk inhield. Op basis van de beschrijvingen op internet dachten wij dat Take Shelter een typische rampenfilm zou zijn, met als als kleine toevoeging dat de vader van het gezin kampt met psychologische problemen. Niks bleek echter minder waar; het ramp-element speelt een kleine rol en Take Shelter is vooral een voortslepend drama dat de kijker halverwege steeds meer verliest.

Centraal in Take Shelter staat papa Curtis (Michael Shannon). Hij en zijn vrouw (Jessica Chastain) hebben het zwaar met hun dochtertje Hannah (Tova Stewart) die (recent?) doof is geworden. Maar niet alleen de doofheid van zijn dochter zit Curtis dwars, hij begint ook steeds meer zenuwachtige trekken te krijgen, waarbij hij soms ook dingen ziet die er helemaal niet zijn. Als hij het plan op de hals haalt om zijn schuilkelder grondig te verbeteren kijken moeder en dochter hopeloos toe terwijl Curtis zijn grip op de realiteit steeds meer verliest.

We waarschuwen lezers van Filmoftheday.nl niet graag voor het einde van een film, vanwege de spoilers enzo, maar bij Take Shelter is het haast onvermijdelijk. De onwaarschijnlijkheid (en de onnodigheid) van het einde van Take Shelter kost het de film namelijk bijna zijn voldoende. Het onderstreept de moeite die de film heeft in het zoeken naar de balans tussen rampenfilm en familiedrama en zorgt er eigenlijk voor dat die balans op het eind niet behouden wordt. Zonder de laatste 20 minuten had regisseur Nichols een drama neer kunnen zetten met behoorlijke impact. Nu – en dat wordt niet geholpen door het soms ondermaatse acteerwerk – blijft Take Shelter oppervlakkig en laat het de kijker achter met een groot “waarom?!”-gevoel. Nee, behalve voor de echte dramafans is Take Shelter helaas geen aanrader.