Sleeping with Other People

Sleeping with Other People

8
Sleeping with Other People

In onze zoektocht naar alternatieve romantische komedies – waar we eerder Happy Christmas en Ruby Sparks voor vonden – stuitten we nu op Sleeping with Other People. In deze romkom, geregisseerd en geschreven door een vrouw (Leslye Headland), speelt ook een persoonlijk favoriete actrice in mee: Alison Brie, beter bekend als Annie in de serie Community. Haar tegenspeler is de altijd vrolijke Jason Sudeikis die je kunt kennen uit Horrible Bosses.

Ze spelen beiden een disfunctioneel persoon op gebied van relaties: Lainey (Brie) is een serievreemdganger en Jake (Sudeikis) is een grappige womanizer. In hun middelbareschooltijd raken ze kort bevriend en jaren later komen ze elkaar weer tegen. Het klikt direct weer maar bewust van elkaars zwakke punten besluiten ze de relatie slechts platonisch te houden. Ze leren elkaar steeds beter kennen en ondanks dat ze hun eigen scharrels hebben blijft er een aantrekkingskracht aanwezig tussen beide stumpers. Ze groeien in hun persoonlijkheid, maar maken het zichzelf erg moeilijk.

Het thema van Sleeping with Other People doet denken aan Silver Linings Playbook, maar het is een stuk minder zwaar. Hoewel de hoofdpersonages hun ernstige, ietwat overdreven gebreken hebben worden ze ontzettend goed gespeeld. Je krijgt het idee Lainey en Jake steeds beter persoonlijk te kennen, wat in een climax echt op je emoties speelt – op een goede manier. Deze romkom kan af en toe best intens zijn en dat zie je niet vaak in dit genre. Dat de film nergens echt cliché wordt houdt je goed bij de les en blijft je verrassen. Sleeping with Other People is dan ook een prima film om met je vriend of vriendin te kijken. Bovendien zit er een flinke portie seks in, dat zonder expliciete beelden gewoon veel natuurlijker overkomt dan de gemiddelde Hollywood-seksscène. Of je nu zelf in een goede relatie zit of een happy single bent, in Sleeping with Other People herken je altijd wel de leuke en minder leuke dingen in relaties. Door die herkenbaarheid, die op een luchtige maar met vlagen intense wijze wordt verbeeld, scoort deze film dan ook hoog in ons rijtje van alternatieve romantische komedies.