Sex Tape

6
Sex Tape

Cameron Diaz stond ooit bekend als sekspoes, maar volgens velen is die tijd al lang voorbij. Met Seks Tape lijkt ze dit imago terug te willen brengen. Dat lukt niet helemaal (kom op, ze is inmiddels 42 en ziet er minstens 5 jaar ouder uit) maar in deze film is ze flink opgepoetst. Daarnaast zien we Jason Segel uit How I Met Your Mother als tegenspeler. Een goed team? Meh.

Diaz en Segel zijn het getrouwde koppel Annie en Jay dat in eerste instantie een geweldig seksleven heeft. Als de jaren voorbij vliegen en het duo een gezin heeft gesticht is het vuur verdwenen. Om de hormonen weer te laten stromen maken ze een sextape met een iPad. De volgende ochtend besluiten ze beschamend de tape toch maar te deleten, maar Jay is vergeten zijn synchronisatiesoftware uit te zetten: het filmpje is in de cloud beland. Wat volgt is een rat race om te voorkomen dat de tape uitlekt op het internet.

De hedendaagse insteek is verfrissend: iedereen loopt uiteraard het risico dat dit soort dingen gebeuren (denk maar aan the fappening). De uitwerking van het idee is echter matig. De eerste 20 minuten waarin je het leven van Annie en Jay ziet opbloeien en langzaam inzinken is mooi in beeld gebracht, maar de hyperactieve speurtocht vol stunts, stomme beslissingen en zelfs drugs is weinig creatief. Dat neemt niet weg dat er echt grappige scènes in zitten waar menig meerjarig koppel zich in kan herkennen. Wat dat betreft lijkt er wel een trend gaande te zijn, want Neighbors had een soortgelijk thema. Diaz speelt toch best aardig en ze staat haar mannetje wat betreft gender-gerelateerde zaken: haar personage neemt opvallend vaan het voortouw en haar man is eigenlijk een mislukkeling. Jason Segel is helaas een enorme tegenvaller; hij kan beter bij de series blijven (of zich richten op schrijven, want hij is tevens co-schrijver van deze film). Leuke pluspunten aan Sex Tape zijn de rol van Rob Corddry, de terugkomst van Jack Black, en het ongegeneerde gebruik van naakt zonder dat het neigt naar fan service. Regisseur Jake Kasdan, die voornamelijk uit de serie-wereld komt (Freaks and Geeks, New Girl) heeft met Seks Tape een simpele, maar vermakelijke film neergezet waar je vooral niet teveel waarde aan moet hechten.