maxresdefault[1]

Instinct

5
Instinct

Met een cast bestaande uit onder andere Anthony Hopkins en Donald Sutherland verwacht je op z’n minst sterke acteerprestaties, maar het bleek dat dit ook het enige pluspunt is. Het zijn zeker niet de beste rollen van de inmiddels oudere acteurs, maar zij houden de film nog interessant genoeg om hem af te kijken.

Hopkins speelt Ethan Powell, een wetenschapper die 2 jaar lang bij apen in een jungle heeft gewoond. Inmiddels is hij terug naar Amerika, maar is ontzettend agressief en spreekt geen woord meer. Theo (Cuba Gooding Jr.), de jonge hond in het vak psychiatrie, heeft voor zichzelf besloten Powell weer aan het praten te krijgen en zelfs bewijs te leveren dat Powell niet gestoord is maar normaal in de maatschappij kan functioneren. Hierin wordt hij bijgestaan door zijn mentor (Sutherland) die Powell slechts als interessant subject ziet.

Na een kwartiertje wordt de eerste plank al misgeslagen, want hoewel Powell tegen niemand praat – zelfs niet tegen zijn dochter – krijgt Theo in een mum van tijd de wildeman aan het spreken. Powell blijft de hele film eigenwijs en doet geen moeite zich in te zetten voor anderen, terwijl Theo ambitieus doorzet. Dit zorgt voor zwakke dialogen die keer op keer in herhaling vallen. Het onderliggende moraal dat de mensheid slecht is en dat onze voorvaders (gorilla’s) wél in vrede kunnen leven kennen we zo onderhand wel, ook in 1999 was dit gesneden koek. Er zijn wat vermakelijke scènes met psychiatrische patiënten in een corrupte gevangenis, maar al met al doet de film aan als een verzameling van scènes uit One Flew Over the Cuckoo’s Nest, Tarzan en elke willekeurige psychiater-film. Regisseur Jon Turteltaub – die verrassend genoeg ook National Treasure, Cool Runnings en de recente film Last Vegas op zijn naam heeft staan – had een leuk idee te pakken maar het is helaas slecht uit de verf gekomen. Mocht het plot je toch aanspreken, dan is Instinct prima te kijken met zowel familie (zoals wij hem zagen) als met vrienden.