Den Brysomme Mannen

8
Den Brysomme Mannen

Film of the Day heeft een grote voorliefde voor Scandinavische producties, zoals Jagten of Sound of Noise, vooral omdat onze bovenburen altijd een stijlvolle, licht melancholische sfeer weten over te brengen. Het Noorse Den Brysomme Mannen (Engelse titel: The Bothersome Man) is hier niet anders in, dus bereid je voor op een rustige, maar niet al te lange zit waarbij je wegloopt met de nodige vraagtekens in je achterhoofd.

We volgen een man die per bus arriveert in een stadje waar men zich vreemd gedraagt. De man zegt zelf niet veel, maar we komen er snel achter dat hij ook niet precies weet wat hij daar doet. Hij besluit het onderste uit te kan te willen en overschrijdt verschillende grenzen om de waarheid boven tafel te krijgen. Wanneer dit gruwelijk fout gaat blijken niet eens alle aardse wetten over leven en dood te gelden zoals we gewend zijn. Het gevolg is een eenzame zoektocht in een onbegrijpelijke wereld waar hij niet uit kan ontsnappen.

Dit klinkt natuurlijk erg vaag, maar we kunnen niet teveel spoilen. De grote kracht achter deze film is de ontzettend strakke montage en het vermogen van de man (Trond Fausa) om met weinig tekst zijn karakter zo duidelijk over te laten komen. Omdat het verhaal draait om dit vreemde stadje is veel aandacht besteed aan de mise en scène: elk detail dat je ziet heeft een functie, hoe somber het ook is. Maar pas op, want hoewel de film soms erg langzaam is zijn er een paar gory scènes waar je goed wakker van wordt. Deze film is dus niet voor de faint of heart. Je moet sowieso wat ervaring hebben met Scandinavische producties om deze stijl te kunnen waarderen, anders ga je je waarschijnlijk anderhalf uur vervelen. Wij waren in ieder geval onder de indruk van dit stukje Noorse cinema, dat zowel spannend, fantasievol als open voor interpretatie is.