Don Jon

6.5
Don Jon

Joseph Gordon-Levitt kennen we natuurlijk als acteur, maar op wat korte shorts na is hij nu dan ook in de regisseursstoel ingekropen. Zijn debuut heet Don Jon, een film over ene Jon die tevens gespeeld wordt door Gordon-Levitt. En aangezien ook het script van Gordon-Levitt zijn hand komt hebben we met Don Jon dus een ware triple threat in handen. Dat is iets waar wij van filmoftheday.nl sowieso fan van zijn, maar ook de uitwerking van het korte Don Jon is prima!

In Don Jon volgen we dus Jon (de Joseph/Jon gelijkenis zal vast niet toevallig zijn), die een paar dingen in zijn leven heel belangrijk vindt. Als waar New Jersey type zijn dat dezelfde zaken die we in het tv-programma Jersey Shore zien: de familie, lekker stappen en mooie meiden. Elke avond duikt Jon de club in om een meisje te scoren (met succes!), maar dit is niet genoeg voor hem. Jon droomt namelijk obsessief weg bij hard-core porno wat altijd veel spannender blijkt dan de seks die hij heeft met zijn scharrels. Wanneer hij de mooie Barbara (Scarlett Johansson) ontmoet wil hij zijn leven beteren, maar dan moet hij wel zijn verslaving te boven komen.

Dat Gordon-Levitt tijd heeft gehad voor dit project is in ieder geval indrukwekkend te noemen. De beste man is het afgelopen jaar druk geweest met van alles en nog wat (Oscars! Eigen tv-show! Eigen film!) en om dan te kiezen voor een Sundance-achtige film in plaats van een snelle komedie toont lef. Hij had z’n sporen in het genre natuurlijk al verdiend met eerdere cult-drama’s zoals 50/50, maar ook als regisseur bakt ‘ie er wat van. De film ziet er integer en realistisch uit en het acteerwerk van de bijrollen (vooral een vage Julianne Moore) is goed op orde. Helaas blijft Don Jon ondanks het thema redelijk aan de oppervlakte hangen en had hij wat mij betreft wel wat dieper kunnen gaan. Je kan Don Jon prima aanzetten voor vrienden, maar hou er bij familie en kinderen wel rekening mee dat de film doorspekt zit met korte XXX-fragmenten!