7NhgUfvLRkE7rWWaAbeqihiQTQs[1]

World War Z

5.5
World War Z

World War Z was echt een film waar ik naar uitkeek. Ik zag meerdere malen de trailer in de bios en een zombiefilm met Brad Pitt klonk mij wel goed in de oren. Helaas heeft dit project last gehad van interne conflicten (vooral over het einde) en zijn dialogen uit de trailer zelfs helemaal niet terecht gekomen in de uiteindelijke film. Ach, kon ik wel weer eens zonder voorkennis een film opzetten!

Als een hybrid tussen de zombiefilm en de rampenfilm laat World War Z, gebaseerd op het gelijknamige boek, de globale impact zien van het uitbreken van het zombie-virus. Nouja, globaal, ook lokaal wordt volgens goed Amerikaans gebruik de held Gerry (Brad Pitt) uitgelicht, die als UN afgezadigde/allround killing machine zijn familie veilig probeert te houden.

Deze splitsing tussen het persoonlijke verhaal van Gerry en de globale crisis die zich tegelijkertijd afspeelt is helaas ook wat deze film nekt. Het boek (wat ik overigens niet heb gelezen) zou volgens lezers veel dieper ingaan op de impact die een dergelijke epidemie op de mensheid zou hebben. In World War Z lijkt echter vooral Pitt’s personage als enige redding centraal te staan, wat het geheel nogal ongeloofwaardig maakt. De special effects zijn mooi, de grote actie scènes zelfs spectaculair en Pitt zet de rol niet slecht neer, maar het script vliegt – net als Gerry zelf – alle kanten op wat World War Z niet de klassieker maakt die hij zou kunnen zijn. Het zoetsappige einde maakt World War Z iets geschikter als familiefilm, maar laat absoluut geen indruk achter.