As Above, So Below

6.5
As Above, So Below

Deze film heb ik te lang uitgesteld. Toen As Above, So Below uit kwam werd het gemengd ontvangen en nu ik hem eenmaal heb gezien begrijp ik dat wel. Het is altijd een risico om een film volledig hand held te schieten omdat pioniers als Cloverfield en The Blair Witch Project de lat hoog hebben gelegd. Daarna is het found footage principe regelmatig slecht uitgewerkt, maar As Above, So Below weet er toch goed mee om te gaan door er geen extra nadruk op te leggen.

Scarlett is een gemotiveerde studente in archeologie en is vastberaden om het werk van haar overleden vader door te zetten. Hiervoor gaat ze met een klein team de catacomben van Parijs in, op zoek naar een waardevolle steen die alleen in Bijbelse verhalen voor komt. Tientallen meters onder de Parijse straten wordt de situatie gevaarlijk wanneer de gangen niet meer kloppen met de kaart en er vreemde dingen gebeuren. Met Scarlett’s kennis van teksten uit de oudheid gaan ze op zoek naar de steen én de uitgang.

Het meest verrassende deel van deze film, die in eerste instantie een standaard found footage horror lijkt, is de nadruk op de oud-Egyptische en Aramese teksten en mythen. Er is flink geput uit Dante’s Goddelijke Komedie, wat is aangevuld met allerlei Bijbelse elementen. Dat zorgt natuurlijk voor flink wat historische fouten en plotholes, maar dat is niet erg. Het is ten slotte een spannende horror, en geen avonturenfilm. Het gebruik van handheld camera’s in de catacomben (die overigens de echte gangenstelsels in Parijs zijn!) benadrukken de claustrofobie en dat verveelt niet. Enkele jump scares had regisseur John Erick Dowdle weg mogen laten, en ook het einde is niet het sterkste stuk. As Above, So Below speelt gewoon leuk met oude mythes en het horrorgenre, en verwacht als low budget film geen prijzen binnen te slepen. Kijk je door de inconsistentie van de film heen, dan staat je een vermakelijke en spannende horror te wachten.