Death at a Funeral

7
Death at a Funeral

Deze comedy moet niet verward worden met de versie uit 2010 met Chris Rock en Martin Lawrence. Hoe het precies zit is onduidelijk, maar deze latere versie is een bijna exacte kopie maar dan met andere acteurs (voornamelijk Afro-Amerikaans in plaats van Brits). Wat je uit de trailer kan afleiden is deze versie qua humor compleet verschillend van de Britse versie, en in ons opzicht een stuk minder leuk. Het is juist de Britse donkere humor die het een verrassend goede comedy maakt.

Death at a Funeral beschrijft een periode van één dag waarin een ietwat instabiele familie afscheid neemt van een man van middelbare leeftijd. De begrafenis begint redelijk normaal, met veel herkenbare problemen en ongemakkelijkheden. De echt gênante situaties verschijnen als iemand per ongeluk een experimentele vorm van LSD in plaats van valium neemt, en er blijkt een onbekende gast te zijn die subtiel een donker geheim van de overledene aan het licht wil brengen. Het gevolg is een kettingreactie aan slapstick, awkward situaties en ronduit belachelijke scènes voor een begrafenis.

Waar de Amerikanen overdreven zouden reageren op zulke situaties maken de ingetogen reacties van de Britten met zwaar accent het alleen maar mooier. Het slachtoffer van LSD (Alan Tudyk) speelt zijn rol hilarisch en de timing is telkens precies goed. Regisseur Frank Oz, die in zijn carrière vooral stemmen van Muppets heeft ingesproken, heeft de spijker op z’n kop geslagen met deze comedy. Juist door de slapstick blijft het verhaal vrij dun, maar het is dan ook het één of het ander. Wij keken Death at a Funeral op een filmavondje met vrienden, maar ook (juist!) voor familie is het prima entertainment.